Goretex vs windstopper

Ok ok jag vet att ämnet har diskuterats till leda men jag har letat igenom hela forumet och har fortfarande inte svaret.

Alla säger att windstopper andas bättre än goretex men att det inte tål regn. Min fråga är nu hur mycket regn windstopper tål? Jag har en gammal activentjacka (föregångaren till windstopper) och den klarar regn ganska bra. Skulle absolut inte ta med den som enda jacka på en fjällvandring men kortare cykelturer är inget problem.

Följdfrågan blir då:
Vore det jättedumt att istället för att köpa en goretexjacka för 3500kr köpa en windstopper för 1500kr och ett tunnt och lätt regnställ för 500kr? Då skulle man spara 1500kr och ha en vindtät jacka med bra andning för alla möjliga olika aktiviteter. Börjar det regna drar man sedan fram regnstället så håller man sig torr och fin?
 
Jag har också funderat på samma sak som du angående Windstoper kompleterat med regnställ istället för en Gore-Texjacka. Men det som talar emot är det att dels ska man släpa på extra kläder dvs regnställ istället för att bara ha en GT-jacka. Dels blir man svettig pga regnställets täthet, med förutsättningen att man håller på med jobbig aktivitet.

Däremot har jag hört att man kan fetta in sömnarna i Windstoper så blir det bättre vattenmotsändigt men då måste innernätet i jackan klippas upp.

/Mathias
 
jag föredrar Windstopper

Jag har både en Windstopper jacka och en gore-tex anorak, trotts att det regnar lite väljer jag ofta windstopper jackan.

Den håller inte tätt, det säger jag inte. Men den står emot endel vilket oftast räcker i vardagen och under kortare turer.

Men det är verkligen inte någon bra ide som enda jacka vid en lång vandring.

Jag tycker därför att ditt resonemang med en windstopper och en regnjacka låter bra trotts extra packvikt. Man kan ju eventuellt satsa på en windstopper fleece så kan man i vissa situtioner skippa en varm tröja.
 
Förnuftigt!

Tjena!

Jag tycker ditt resonemang är förnuftigt. Jag är inne på samma tankebanor som du. Jag har GTX Tierra jacka men tycker den är för varm på sommaren så jag överväger att köpa en lätt regnjacka som jag kan använda till fjällvandringar och sommarbruk. GTX jackan använder jag till vinterbruk när jag cyklar ute eller åker telemark.

Jag har nyss fått Tierra-katalog och de har höjt priserna rätt rejält, 500kr på flera modeller! Vansinnigt! Så jag kommer nog inte att köpa en ny GTX för 4000-5000 kr utan istället investera i windstopper-jacka plus en bra regnjacka till olika ändamål. Det blir billigare och inte lika varmt samt bra att ha flera lätta jackor till olika syfte.

Ha det!
Jonas
 
Favvoplagg

Har en windstopper från Tierra och det är nog det bästa plagg jag någonsin köpt. Absolut vindtät, smidig att röra sig i, dragkedjor under armarna vilket är en skön detalj. Ger en härlig känsla av att vara mkt klädd med lite kläder...Så länge det är torrt kan man i princip använda den året om, beroende på vad du drar på dig under och oxå över. Funkar till så gott som allt. Åkte skidor i den vilket funkade ypperligt med en fleece under. Klarar lätt snöfall och lite regn utan problem. Den är ju som sagt inte vattentät, men man klarar sig ganska långt. Har använt den under min skaljacka och då är man ju rustad till tänderna, men det kan kännas lite väl mkt under hyfsat "normala" förhållanden! Funderar oxå på att investera i en lättare regnjacka, tror absolut på att det är en lyckad kombination som är ett bra alternativ till GTX-jacka. Frågan är ju om det väger upp i alla situationer. En lättare regnjacka tål ju inte samma påfrestningar som en slitstark GTX-jacka, så som alltid är det ju en fråga vad man har tänkt att pyssla med :)


Undrar över det som Mathias skrev om att fetta in sömmarna i en windstopper, kan det vara till nån nytta när materialet i jackan inte håller vatten? Förstod nog inte riktigt vad som menades...

Ha det gott!

Jennie
 
Vattenpelare

För att lättast bena ut vad som gäller skulle jag om jag vore du(hmm) kontakta tillverkarna och fråga hur hör vattenpelare matrielen klarar av.
 
Det är ju precis där debatten brukar skeva ur. Vattenpelaren på ett tyg (dessutom en siffra från tillverkaren) säger ju inte så mycket om hur JACKAN funkar i regn. Att spänna upp en bit tyg i en testrigg och sedan skjuta en vattenstråle mot denna är ju inte så vidare relaistiskt egentligen även om det kanske säger någonting. Det som eg. är intressant är ju om jackan klarar av att pytsa ut lite överskottsvärme i form av kondens och om ett långt ihållande regn kan hållas ute så vi inte börjar frysa när det faller ner sånt ouppfostrad snö (=regn).

En vindstoppare håller ju dig varm och go så länge det inte regnar på för mycket. Är jackan i fleece så tar den ju åt sig ganska mycket väta om det regnar och kan vara svår att torka senare. En skal-vindstoppare med något syntettyg kanske står emot lika bra och är dessutom lättare att torka.

Självklart är det av betydelse vad man skall göra när man är där ute. Ihållande regn tar nog GT hand om bäst men priserna gör ju att man svettas lite för mycket från insidan:) Det finns ju dock andra mirakeljackor som inte har GT men som funkar bra ändå. Revolution på gång?
 
Jarå

Jag tycker att det låter som en jättesmart idé med tunn regnjacka.

Enda anledningen att köpa en gortex är väl om du skall utsätta dig och dina kläder för lite tuffare förhållanden där tunna material kan gå sönder.

Det här med packning och vikt på en tunn regnjacka kan inte vara allvar! En sån får ju plats i ytterfacket på min gamla Kånken från -76. 1500 spänn för lite utrymme är rätt dyr luft.

Johan
 
Windstopper = SVETTIGT

Hej

Man blir nästan lika svettig i WS-plagg som i GoreTex, både i WS-
fleece och WS-shell. Detta gäller förstås inte bara Gores WS utan
_alla_ helt vindtäta plagg.
Vad som behövs för att inte bli svettig är ventilation.
INGET vindtätt plagg kan vara ventilerande! Detta gäller även om de är
gjorda i ngt fantastiskt Gtx/Windstopper-material.

Sk 'andasmaterial' släpper _inte_ igenom svett!
De släpper igenom en _aning_ svettÅNGOR.
Läs Klättermusens synpunkter:
http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml

För vandring på sommaren räcker det ofta med en T-shirt, helst i CoolMax.
Bra vindskydd får man med en NewLine Classic löparjacka, se:
http://www.newline.dk
NewLine Classsic-jackan säljs av de flesta välsorterade sport-
handlare för c:a 400-600:-
Den fungerar dessutom utmärkt för skidåkning och löpträning året runt.

För cykling är däremot Classsic-jackan inte så bra, den har
inte den rätta passformen och blir lätt för 'fladdrig'.
Bättre vindjackor för cykling är Cannondales Acadia, se:
http://www.cannondale.com/clothing/01/CW/model-M140.html
Eller någon av Pearl Izumis jackor i Zephrr tex Escape Jacket, se:
http://www.pearlizumi.com
De bästa vindjackorna för cykling är endast vindtäta på framsidan
av kroppen och ärmarna. På ryggen skall det inte vara vindtätt
då blir ventilationen för dålig. Detta oavsett om jackan är gjord i
ngt fantastiskt Gtx/Windstopper-material.

Ett bra alternativ vid lägre temperaturer är Marmots DriClime, det
fungerar mycket bra. Se:
http://www.marmot.com/products/clothing/cloth_sect_head_dc.html
Jackan tål dessutom förvånansvärt mycket regn, trots att den
'andas' så bra. Dessutom finns den att köpa för under 1000:- på:
http://www.sportsnet.se/cgi-bin/sportsnett_swe/shop/sh.pl?MAR8
Vilket måste betraktas som ett fynd, eller?
 
Finns en ny typ..

av windstopper som bara är 98 % vindtät som mao gör att man svettas betydligt mindre,,,vet inte riktigt vad detta heter..men ett bra tips kanske?

MVH
CRistoffer
 
Jag har övergett gore-tex och har en Haglöfs Foss jacka och ett par gamla regnbyxor. Detta funkar bra. Huvan är bra och är lätt, smidigt och billigt. Se till att regnjackan har en bra huva med skärm (vilket ofta är det bästa med gore-tex jackor).
Anledningen till att jag övergett gore-tex är att väven börjar läcka och att de andas för lite. Vintertid har jag en Tierra bomullsanorak och gore-tex salopetter (byxorna ofta utsatta för väta). Anoraken andas och man är alltid torr. Detta fungerar bra för mig.
 
Sömtätning mm

Jag har en Haglöfs Tind-jacka (activent), och efter ett ösregn konstaterade jag att sömmarna läckte som ett såll men tyget verkade hålla tätt. Jag tätade med ett sömtätningsmedel från Globetrotter (Sil-Net tror jag det hette), och sen dess har jag inte haft några problem. Fast jag lämnar inga garantier för en veckas fjällvandring i regn, jag har den mest när jag cyklar till jobbet.

Att fetta in sömmarna låter lite suspekt tycker jag. Om det inte blir tätt, så kommer i alla fall inget sömtätningsmedel att fästa efter det!

För övrigt har jag funderat i liknande banor. Om det nu regnar ordentligt, vilket är bäst: En goretexjacka för 3000:- som antagligen håller ganska tätt, eller en regnjacka för 500:- som håller tätt? Jag köpte i alla fall en lätt, tät Grundens-jacka (PU på nylonstretch, inget andas-tjafs) för 500:- för sådant väder.

/ Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.