Gore-tex tält

Re: Re: Re: Glöm GT i tält!!

nermander; sa:
joru; sa:
Njaa, tält till skillnad från sovsäcksöverdrag i GT brukar ha ventiler precis som vanliga tält så ångtrycket spelar nog mindre roll för ventilationen.

Men frågan är ju då VARFÖR man använder ett så pass dyrt material som GoreTex när man inte utnyttjar dess ånggenomsläpplighet?

MItt GT tält var ett höghöjdstält konstruerat på miten av 80-talet för att användas på höjder över 6000 meter. Fråga mig inte varför jag blev ägare till ett sånt härke :). På den höjden är luften så torr att skillnaden i fuktmättnad förmodligen kan ge ett visst ångtryck även i ett tält.

Främsta skälet var nog ändå att man föreställde sig att tältet skulle fungera som bivacksäck om tältramen/stängerna blåste sönder.

J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gore-Tex fördelar

Hej!
Har själv använt Gore-Tex (Hilleberg) kupoltält vid höghöjds-klättring med bra resultat. Tältet var otroligt lätt att hantera vilket naturligtvis är en nödvändighet vid extrema situationer som man lätt råkar i på hög höjd.

Gore-Tex fördelar/nackdelar:
+ Starkt tyg (säkerhet)
+ Enkel konstruktion inget dubbelt tält (säkerhet)
+ Lägre vikt

- Tältet sög åt sig något mer väta vid en övernattning nära 0 grader vilket ökade vikten efter
/Claes

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips