GoPro ute på paddelturen

Har efter mycket om och men gått och skaffat mig en GoPro Hero 6.
Är helt novis när det kommer till fotande, om man nu inte räknar med dom hundratals mobilbilderna dvs..

Hur gör ni när ni är ute och paddlar med GoPro, förstår att den är vattentät ner till 10m men har ni skaffat något extra skydd till själva kameran och hur gillar GoPro t.ex saltvatten? Bara att spola av när man kommer hem igen eller behövs det något extra puts?

Skulle även uppskatta om någon vänlig själ kan komma med rekommendationer angående inställningar till just GoPro som passar bra när man är ute till havs alt ute på mindre vattendrag. Har förstås kollat igenom otaliga youtube guider men får inte riktigt till ljuset i kameran när väl solen ligger på och bländar.

Tack på förhand!

/John

Vilka objektiv, slutare och bildceller gör det?
Motljusfotografering med solen i bild är för riktiga kameror och fotografer.
Vad vill du ha rätt exponerat, kan du mäta reflexljuset därifrån, kräver spotmeter, ställ in och fotografera, automatkameror trist men synnerligen svårlöst.

go tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har använt lite GoPro i kajak, t.ex en del klipp här. GoPron är långt från problemfri. Paddling är tillräckligt långsamt för att de snabba slutartiderna inte är något större problem, men ett ND-filter är nog ändå bra. Största problemet tycker jag är att det så lätt kommer vatten på frontlinsen, vilket förstör bilderna.

Inställningar: Protune på. Paddling är igen tillräckligt långsamt för att det ska gå att stabilisera i efterhand. Själv kör jag med en Hero 5, som inte har stöd för att ta bort fisheye-effekten i GoPro Studio, och kör därför oftast med linear FOV, för att genast få en defishad bild. (Jag kan inte tåla runda horisonter och träd som böjer sig). Kvaliteten från en GoPro blir som den blir, det är mycket man inte påverka själv.

Jag har använt lite GoPro i kajak, t.ex en del klipp här. GoPron är långt från problemfri. Paddling är tillräckligt långsamt för att de snabba slutartiderna inte är något större problem, men ett ND-filter är nog ändå bra. Största problemet tycker jag är att det så lätt kommer vatten på frontlinsen, vilket förstör bilderna.

Inställningar: Protune på. Paddling är igen tillräckligt långsamt för att det ska gå att stabilisera i efterhand. Själv kör jag med en Hero 5, som inte har stöd för att ta bort fisheye-effekten i GoPro Studio, och kör därför oftast med linear FOV, för att genast få en defishad bild. (Jag kan inte tåla runda horisonter och träd som böjer sig). Kvaliteten från en GoPro blir som den blir, det är mycket man inte påverka själv.

Ok toppen, tack, ska ta en titt på filter.

Testade på en plastback som hade en glansig yta och sugproppen satt bra.

Bilagor

• 0D93C3C2-9C72-42EA-9FA2-8ED709C68DA8.jpg
    0D93C3C2-9C72-42EA-9FA2-8ED709C68DA8.jpg
    37.7 KB · Visningar: 576
  • 0DF485AA-A923-447E-BD12-26389C8E1CE6.jpg
    0DF485AA-A923-447E-BD12-26389C8E1CE6.jpg
    32.5 KB · Visningar: 580

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg