Golite - fortsättning i Sverige?

Podcast

Backpacking light har en intressant podcast med en intervju med Demetri Coupounas från Go Lite. De pratar bla om produktutveckling och kompromisser mellan vikt/pris/efterfrågan.
Jag hittade den på iTunes, går säkert att hitta på andra sätt.
Avsnittet är från 2007-01-29, inte helt aktuellt kanske.
 
Intressant att läsa intervjun. När jag köper en fjäderlätt produkt vill jag gärna ha god hållbarhet på produkten. Det är orimligt att man köper en produkt som bara håller en säsong eller en period bara för viktens skull. Så jag försöker balansera mellan hållbarheten, vikten och priset.
 
Intressant att läsa intervjun. När jag köper en fjäderlätt produkt vill jag gärna ha god hållbarhet på produkten. Det är orimligt att man köper en produkt som bara håller en säsong eller en period bara för viktens skull. Så jag försöker balansera mellan hållbarheten, vikten och priset.

Jag tycker att Golite är ganska bra på just det. Ungefär som Kim säger i intervjun: De allra lättaste varianterna är krävande att använda och man får acceptera att de inte håller så länge. Ett exempel är min favoritryggsäck Golite Jam 2. Jag har haft den sedan 2007 och använt den en hel del, både sommar och vinter. Inga nämnvärda tecken på slitage och ändå väger den bara 600 gram (de nyare är tyngre). Det är värt ytterligare 200-300 gram om man jämför med de allra lättaste varianterna i samma storleksklass. Däremot vore det inte värt 1 kg extra vikt för min del.

Jag tror Golite har gjort det marknadsmässigt smartaste valet om man vill växa och bli stora. Det vill inte alla de små och ultralätta tillverkarna. Men det val som Golite gjort (lätta men lite stadigare prylar med garantier etc som krävs av butikerna) gör ju också att man får konkurrens av de stora tillverkarna, vilkas lättaste segment har samma kvaliteter som Golite. Ungefär det Thomas pratade om i intervjun.

Jörgen
 
Om jag inte är helt felunderráttad är varumärket GoLite ägt av det multinationella företaget Timberland, vilka man fàr anta stáller vissa lönsamhetskrav., varför utvecklingen mot mer lättsâlda mainstream-lösningar kanske inte är sà konstig.

Vidare verkar det nu fokuseras ganska mycket pâ produkternas miljö-pàverkan hos GoLite, varför UL-slit-och-släng image och resultat ju helst bör undvikas.

Redan för nàgra âr sedan slutade man ju helt med sin satsning pà UL-skor. Är inte helt säker, men jag tror det nu görs pà nân slags licensavtal med annat folk.
 
Om jag inte är helt felunderráttad är varumärket GoLite ägt av det multinationella företaget Timberland, vilka man fàr anta stáller vissa lönsamhetskrav., varför utvecklingen mot mer lättsâlda mainstream-lösningar kanske inte är sà konstig.

Vidare verkar det nu fokuseras ganska mycket pâ produkternas miljö-pàverkan hos GoLite, varför UL-slit-och-släng image och resultat ju helst bör undvikas.

Redan för nàgra âr sedan slutade man ju helt med sin satsning pà UL-skor. Är inte helt säker, men jag tror det nu görs pà nân slags licensavtal med annat folk.

Jag har hört rykten som säger att Timberland räddade Golite från undergång. Deras kassakista var s a s en nystart för Golite och det kom mycket både nydesignade och nya produkter efter uppköpet.

Ryktet säger också att Timberland från början bara var intresserade av varumärket Golite för skor de utvecklat och att det så småningom ledde till ett "totalköp".
Skor som jag för övrigt tyckte såg väldigt intressanta ut när det kom, eftersom de byggde på ett "tvärtomtänkande" som tilltalar mig. Nämligen mjuka dubbar som sjunker in i sulan och därmed jämnar ut ojämna underlag.

På en kurs i Montana 2007 träffade jag Mike Clelland som hade just sådana skor. Han hade slitit ut ovandelen på dem på bara några månader och var inte nöjd med just detta, man använde ett annat par under kursen.
http://www.fjaderlatt.se/2008/01/kurs-i-klippiga-bergen.html
Mike log lite i mjugg åt att Coup Coupounas tydligen var en person som blev mycket irriterad av negativ feedback på sina produkter :)

Uppenbarligen har skorna (ännu) inte blivit någon större succé.

Jörgen
 
En snabb googling ger vid hand att varumärket GoLite Footwear numera ägs av New England Footwear, dvs lustigt nog tog skomärket Timberland uppenbarligen över hela GoLites produktpalett utom just skorna.

http://www.golite-footwear.com/

Det fanns alltså inga Golite-skor innan Timberland kom in i bilden. De togs fram av Timberland, fick Golite-varumärke, gick dåligt och såldes. Men skorna var alltså aldrig en integrerad del av Golites produktsortiment. Till exempel fick ju Granitbiten inledningsvis den svenska agenturen för skorna, men inte för resten av sortimentet.
 
I kontrast till vad många tror om rejäla tunga intendenturbitar i de flesta FM som jag fått del av så är oftast kraven vid köp ca30 års hylliv, men ca3-4 månaders fältliv. Jämför vi det med UL och andra friluftsprodukter tycker jag att de senare har ett långt fältliv.
 
Martino: OK, tack för det klargörandet!

SEO: jag tror nog trots allt att FMs grejer hàller mer än 3 - 4 mânader i fält, eller? Â andra sidan är 3 - 4 mânaders konstant användning i fält under relativt extrema militära förhâllanden ganska mycket mer än nât âr eller tvà med mer oregelbunden civil användning.
 
Precis, när vi kom hem från Saudi efter att ha återerövrat Kuwait visade det sig att samtliga bakom lagningar och utbyten, var som trashankar, dvs av oss som utförde militära jobb och bar fältutrustning.
Kanserngårdskungarna såg fortfarande ganska fräscha ut.
Givetvis är det en väsentlig skillnad att 3-4 mdr i sträck bära samma grejor jämfört med att gå ut fredag till söndag och vårda däremellan. Sannorlikt blir livslängden, exponeringstiden, i det senare fallet mångfaldigad.
 
De flesta av oss får nog vara ute i ganska många år för att samla ihop 3-4 månaders (90-120 dagar) slit i fält. Militärt så har man ju också mindre möjligheter att välja var och hur man tar sig fram och på vilket sätt. Själv kör jag numera sällan med ålning medelst hasning t ex.

De tunna vindblusar som jag använder dagligen när jag är ute har ännu inte råkat ut för några slit eller rivhål, men så har jag sällan mer än 20-30 fältdygn per år. Men de trasas inte alls sönder vid första besök i ett videsnår, som den som aldrig använd sådana tunna plagg lätt tror (och ibland också hävdar).

Om man däremot använder sina friluftsplagg till vardags så blir det ofta en annan sak, vilket är en orsak till min ofta framförda synpunkt att de "frilufts"kläder som är avsedda för trottoartrekking (nästan alla) som regel är onödigt slitstarka (och därmed tunga) för det friluftsbruk de flesta av oss ägnar oss åt.

Om jag jobbade som bergsguide eller proffsjägare är det möjligt att jag skulle värdera den kevlarförstärkta slitstyrkan högre. För mig räcker det om prylarna håller 5 år för den användning jag utsätter dem för, 10 år är overkill för min del.

Enda orsaken till att bära t ex kevlarförstärkta byxor som är lappade redan innan det gått hål på dem är IMHO att man vill se ut som ett av ovanstående proffs. Och sådant säljer ju som alla marknadsförare vet mycket bättre än rationella bedömningar.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.