Golite - fortsättning i Sverige?

Lätt och dyrt

är kanske Marmot Essence Jacket ett exempel på 1395 kr på Addnature.

Är det ett bättre alternativ än ITABs T&P Packaway som är 70 gram tyngre och runt 1000 kr billigare.

Vilken jacka är bästa köp?

Thure
 
Mycket är ju ett försäljnings argument oftast.

Det är som att äta en salad på en resturang, det kostar skjortan för att man är "nyttig"
Går man till ica å köper salad där så kostar det inte ens 1 tiondel av priset.

Ska man ha något lätt, så vill de också ta bra betalt för det.
Ofta kostar det inte så mycket mer att tillverka.
Problemet är att det inte är lika lätt för oss att hitta till "ica" där vi kan köpa dessa lätta och billiga produkterna för rätt pänning.


Sedan att de lätta produkterna kan packas mindre och inte är lika tungt för våra transporter på vägarna. Det märks heller inte på fraktkostanderan tycker jag. Men det är ju ändå possitivt för vår miljö.
 
Tycker personligen att Marmot är ett av de jätteföretag som verkligen pressar priser. Om man jämför Essence med lika lätta plagg från andra tillverkare är de nog en tusenlapp billigare. Likaså ligger Trailwind Hoody bra i pris, liksom föregångaren Ion gjort. När jag köpte min kostade den ungefär hälften (ca 500 kr) av de flesta konkurrerande vindblusarna (ca 1000 kr eller mer).

Men om ITAB som tyngre och billigare är ett bättre köp är ju upp till var och en. Själv har jag för närvarande en Haglöfs Oz som var svindyr (3000 SEK) när den kom samt ett par ITAB regnbyxor.

Jörgen
 
Ska man ha något lätt, så vill de också ta bra betalt för det.

Det här har diskuterats många gånger tidigare och enligt min erfarenhet har du fel. De "icke-lätta" jackorna är dyrare inom en och samma producents sortiment.

(Däremot är dun dyrare än tyngre syntetfyllningar)

Hur som helst vore det kul att testa till exempel en Itab Packaway mot en betydligt dyrare jacka från till exempel Arcteryx.
 
är kanske Marmot Essence Jacket ett exempel på 1395 kr på Addnature.

Är det ett bättre alternativ än ITABs T&P Packaway som är 70 gram tyngre och runt 1000 kr billigare.

Vilken jacka är bästa köp?

Thure

Jag kan inte uttala mig om Essence jacket men däremot om Mica Jacket.
Det är ju samma material och samma vikt på dom så dom måste vara jämförbara. Jag har även en Packaway jacka i min arsenal.
Enligt min erfarenhet är Mica jackan outstanding jämförbart med Packaway jackan. Mica jackans membran är otroligt andande jämfört med andra membran som jag använt.
Vid aktiviteter som jag har blivit blöt i Packaway jackan blir jag inte i närheten blöt med Mica jackan. Dessutom sparade jag in 40g på jackan.
Sammanfattningsvis säger jag ungefär att Packaway jackan är väldigt prisvärd och Mica jackan är väldigt prisvärd. Ja! Mica jackan är nog ungefär 3ggr bättre än Packaway'n.

Skulle jag köpt en jacka idag hade det blivit en Essence eftersom den har bröstficka, det har inte Mica jackan. Därmed är den användbar när man har ryggsäcken på sig.

Min recension om Mica jacket finns här om man vill läsa lite mer.

//Peter
 
Jag instämmer i Thomas påstående i artikeln om att Golite förskjutit sin tyngdpunkt från superduperlätt till lite tyngre prylar. Faktum är att om man jämför med de lättaste produkterna på marknaden så har Golite legat klart tyngre i många år. Det är t o m så att Ray Jardine, mannen vars idéer ledde till grundandet av Golite, bitchade om detta för 10 år sedan, och hamnade på kollisionskurs med Coup Coupounas på Golite.
Detta med förskjutningen mot något tyngre prylar tycker jag dock varit en fördel ur många synvinklar. Framförallt vad gäller möjligheterna att få en bredare acceptans för lätta produkter. Dvs att göra riktigt lätta produkter som ändå är lite tyngre och stadigare än "the leading edge".
Bästa produkterna i Golites sortiment tycker jag fortfarande är deras ryggsäckar. De har ryggsäckar från Jam och uppåt i volym och vikt som täcker alla behov för folk som inte bär mer än 25 kg. Övriga tillverkare i branschen har bara enstaka produkter som är och nosar i det området.

Jörgen
 
Thomas âsikter andades sunt förnuft och var förankrade i den mângfaceterade (till skillnad frân svart mot vitt) verklighet vi lever i, även vi som jobbar i den sk. outdoorbranchen.

Bl.a att UL-prylar pà intet sett bör eller kan ses som nàt slag hot mot den sk. "etablerade branchen" (nât som det ibland verkar antydas frân FL-hâll), utan att det snarare är ytterligare ett komplement till en redan idag ganska atomiserad produktpalett, samt att intresset för UL fâr "etablerade" tillverkare att i större utsträckning ta med vikten som en viktig parabel i sin produktutveckling.

 andra sidan har denna trend fâtt vissa bakslag, dà en och annat material och design-lösning i sin strävan att väga sà lite som möjligt fört med sig att produkterna inte hâllt màttet i den förväntning pâ produktens livslängd och/eller övrig komfort som flertalet av anvándarna trots allt fortfarande har kvar.

Det hela är som allt annat som en slags dialektiskt process, där olika antiteser möts och det uppstâr nya teser varvid utveckling ständigt drivs framât.

Vore fö intressant att ta del av FLs egen analys om varför GoLites inrikting gâtt fràn "superduper-lätt" mot mer tyngre prylar?
 
Vore fö intressant att ta del av FLs egen analys om varför GoLites inrikting gâtt fràn "superduper-lätt" mot mer tyngre prylar?

Säg Fjäderlätt, kära du. :)

Jag tror det handlar om två saker:
För det första säljer nog inte det riktigt lätta inte riktigt lika bra eftersom lösningarna ser ovanliga ut. Då lockar de en smalare publik.
Det andra är att man numera kan göra till exempel ryggsäck och tält som ser ut och känns mer eller mindre helt traditionella och som bara är ett par hekto tyngre än de lättaste och "konstigaste" lösningarna. En ryggsäck behöver idag inte väga mer än 1,5 kg för att tåla en normal veckopackning, och det finns dubbelväggiga tält kring ett kilo för två personer.

Det är nog som du säger en ständig utveckling och balansering, så som det alltid har varit.
 
Senast ändrad:
Thomas âsikter andades sunt förnuft och var förankrade i den mângfaceterade (till skillnad frân svart mot vitt) verklighet vi lever i, även vi som jobbar i den sk. outdoorbranchen.

Bl.a att UL-prylar pà intet sett bör eller kan ses som nàt slag hot mot den sk. "etablerade branchen" (nât som det ibland verkar antydas frân FL-hâll), utan att det snarare är ytterligare ett komplement till en redan idag ganska atomiserad produktpalett, samt att intresset för UL fâr "etablerade" tillverkare att i större utsträckning ta med vikten som en viktig parabel i sin produktutveckling.

 andra sidan har denna trend fâtt vissa bakslag, dà en och annat material och design-lösning i sin strävan att väga sà lite som möjligt fört med sig att produkterna inte hâllt màttet i den förväntning pâ produktens livslängd och/eller övrig komfort som flertalet av anvándarna trots allt fortfarande har kvar.

Det hela är som allt annat som en slags dialektiskt process, där olika antiteser möts och det uppstâr nya teser varvid utveckling ständigt drivs framât.

Vore fö intressant att ta del av FLs egen analys om varför GoLites inrikting gâtt fràn "superduper-lätt" mot mer tyngre prylar?

Anledningen till att Golite gått mot "tyngre" produkter tror jag är den som jag nämnde i mitt inlägg från 14:20: För att få en bredare acceptans bland större kundgrupper; mer middle-of-the-road och mindre extremt. Vilket jag som sagt tycker är bra, som en förespråkare för en svensk "lagomlösning" som inte kvalificerar sig som ultralätt enligt en del viktgränser.

Jag tror inte alls att lätta produkter är något hot mot den etablerade branschen under förutsättning att den etablerade branschen inte ser den som ett hot, utan som en möjlighet. De som är smarta ser den som ett ytterligare segment som i princip innebär ökad försäljning. Sedan fluktuerar naturligtvis segment över tiden och den kloke fluktuerar med dem. Det är bara de osmarta som tror och försöker frysa allt vid dagsläget.

Ovanstående utesluter naturligtvis inte att det finns mindre begåvade representanter för Outdoorindustrin som ser lätta prylar som ett hot och detta tema togs upp i tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58849

Jag citerar min inledning till den tråden:

"När mitt förlag försökte sälja boken "Lättare packning från A till Ö" till en av de större butikskedjorna på outdoorområdet så fick man ungefär svaret: "Vi är inte så intresserade av Lättare packning eftersom den minskar vår försäljning".

En intressant fråga är väl: Är det så?

Jag känner detaljister som tvärtom ser lättpackning som en ytterligare sortimentbreddning som ger ökade försäljningsmöjligheter."

Det redovisar väl dels min egen inställning om att lättare packning ger ökade försäljningsmöjligheter samt att åtminstone en svensk butikskedja uppenbarligen inte inser det. Kanske är de ensamma, kanske inte.

Jörgen
 
Som Martin Fjäderlátt är inne pà: förmodligen har det att göra med att folk visserligen vill ha sà látta grejer som möjligt, men samtidigt inte vill göra alltför stora avkall pà andra parametrar sàsom hàllbarhet, funktion, komfort, design etc., vilket medför att man i allmänhet försöker ta fram produkter med bra sà bra egenskaper som möjligt inom alla dessa aspekter, vilket ju enligt mig ár en sund och positiv utveckling.

vad gáller Jörgens âterkommande fràga: sákert finns det som överallt annars folk med olika àsikter och mer eller mindre fastlagda dogmas, men att nya trender som exempelvis láttpackning skulle ge mindre försäljning och därmed vara ett hot mot det "etablerade" ár som sagt nog ganska làngsâkt och inte mànga som delar. Den som brukar ta fram detta argument ár ju alltid Jörgen och hans exempel enligt ovan. Har aldrig hört nàgon annan framföra dylik àsikt, varken i forum av detta slag eller bland butiks-eller tillvrekningsfolk i branschen, varför den nog bör kunna arkiveras sàsom minoritet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...