Göra upp eld i RIKTIGT j***a pisseblöt skog?

Tjärstubben räcker inte långt om alla annan ved är dyngsur, om du inte tänkt dig att enbart elda tjärstubbe.

Och jag vågar nog påstå att om man tar tjärved och lägger den i en vattenhink ett par dygn så är den minst lika svårtänd som annan ved.

Problemet här är definitionen av problemet: All ved ska i princip vara vattenimpregnerad.

Då går det helt enkelt inte att göra upp eld. Finns inga knep i världen som hjälper.

Om det däremot är en normal skog där det regnat oavbrutet en vecka eller två så går det att få fram ved som är tillräckligt torr. Men frågeställningen handlade inte om en sån situation.

Jag tror tvärtom att definitionen på en tjärstubbe (i alla fall den användbara tjärveden) i princip är att den är impregnerad av all "harts".

På min "mark" som nu är skogsbevuxen igen efter kalhuggning under kriget ca 1940 så står "massor" med tjärstubbar kvar. Brinner fantastiskt bra men man kan bara använda det utomhus, eller i små portioner att tända med, annars eldar man sönder kaminen eller sätter igen skorstenen tror jag.

Jag fick nyligen en bok, Konsten att elda, Mattias Norberg 2020, i present som jag nu börjat att läsa.
https://www.adlibris.com/se/bok/kon...MIhvDv0puI6QIVwuWaCh2_xQ3PEAQYASABEgIgKPD_BwE

Den innehåller alla här beskrivna tips för att faktiskt tända eld på ved från skogen i regn, och ca 100 till verkar det som (fjädersticka, eldboll och massor med tips på olika ris, barr, frön, gräs mm som underlättar).

Den boken är att rekommendera för den som har önskemål om att elda ute. Där verkar det som att det förmodligen går att elda även blöt ved.
I boken ELD av Yngve Ryd påstås om jag minns korrekt att t ex murken, fuktig björk går att elda t ex. Själv har jag märkt att murken gran som går att smula sönder ändå innehåller bra ved i form av gren-anlagen som bevaras mycket bättre och är mer kompakta så de inte suger väta lika mycket utan brinner bättre.
 
Jag tror tvärtom att definitionen på en tjärstubbe (i alla fall den användbara tjärveden) i princip är att den är impregnerad av all "harts".

Jo, men även vaxat papper som legat i blöt måste man skaka av vattnet från innan man kan tända. Vatten är extremt bra på att absorbera värme (gissa varför man släcker bränder med det?).

Så även om tjärveden är väldigt impregnerad så finns det troligen utrymmen som suger åt sig vatten via kapillärkrafter.
 
Jo, men även vaxat papper som legat i blöt måste man skaka av vattnet från innan man kan tända. Vatten är extremt bra på att absorbera värme (gissa varför man släcker bränder med det?).

Så även om tjärveden är väldigt impregnerad så finns det troligen utrymmen som suger åt sig vatten via kapillärkrafter.

Det är bara att hugga bort utskicket så kommer du in till torrt virke och det brinner snabbt. Får du bara tunna skivor när du hugger i en tjärstubbe så är det inga problem.:)
 
Jo, men även vaxat papper som legat i blöt måste man skaka av vattnet från innan man kan tända. Vatten är extremt bra på att absorbera värme (gissa varför man släcker bränder med det?).

Så även om tjärveden är väldigt impregnerad så finns det troligen utrymmen som suger åt sig vatten via kapillärkrafter.

Jo, det så klart! har man lagt det i blöt i en spann så måste man lyfta upp det ur vattnet innan man tänder. ;-)
Men i övrigt så brinner det, ju tunnare ved detso bättre (det lär man sig också i boken ovan).
 
Jag tror tvärtom att definitionen på en tjärstubbe (i alla fall den användbara tjärveden) i princip är att den är impregnerad av all "harts".

På min "mark" som nu är skogsbevuxen igen efter kalhuggning under kriget ca 1940 så står "massor" med tjärstubbar kvar. Brinner fantastiskt bra men man kan bara använda det utomhus, eller i små portioner att tända med, annars eldar man sönder kaminen eller sätter igen skorstenen tror jag.

Jag fick nyligen en bok, Konsten att elda, Mattias Norberg 2020, i present som jag nu börjat att läsa.
https://www.adlibris.com/se/bok/kon...MIhvDv0puI6QIVwuWaCh2_xQ3PEAQYASABEgIgKPD_BwE

Den innehåller alla här beskrivna tips för att faktiskt tända eld på ved från skogen i regn, och ca 100 till verkar det som (fjädersticka, eldboll och massor med tips på olika ris, barr, frön, gräs mm som underlättar).

Den boken är att rekommendera för den som har önskemål om att elda ute. Där verkar det som att det förmodligen går att elda även blöt ved.
I boken ELD av Yngve Ryd påstås om jag minns korrekt att t ex murken, fuktig björk går att elda t ex. Själv har jag märkt att murken gran som går att smula sönder ändå innehåller bra ved i form av gren-anlagen som bevaras mycket bättre och är mer kompakta så de inte suger väta lika mycket utan brinner bättre.

När man eldar ved med högt tjärinnehåll i kamin eller öppen spis fastnar en del tjära i skorstenen. Den tjäran kan i värsta fall antändas. Det brukar inte vara särskilt hälsosamt.
 
Eld är bara Bränsle -Temperatur - Syre. Inget hokus pokus. Ju våtare veden är ju varmare måste det vara så att träterpentingaserna kan antändas.
Att koka ut vatten kräver mycket värme.
Att det går att tända eld i genomblöt skog beror på tjärstickor, kärnved och näver eller rejäla blixtnerslag.

go tur
 
Men i övrigt så brinner det, ju tunnare ved detso bättre (det lär man sig också i boken ovan).

Och allt som står i böcker är sant? :) Har du provat själv?

Eftersom jag är scoutledare så har jag gjort en massa demonstrationer för scouterna, bland annat just tagit upp saker ur en vattenhink för att sen tända dem direkt.
 
Jag har förstås inte lagt dom i en spann, men "mina" tjärstubbar och murkna fällen har jag eldat med trots att de har varit sura och regn-blöta, även efter lång regnig höst. De förvaras inte annat än ute där dom finns.
Det är inte alltid lätt, men ju finare man delar tändmaterialet, som t ex tjärveden i fina spån och stickor, desto enklare är det att få det att starta en eld.

Att lyfta en stubbe ur vattnet och tända funkar dåligt, man måste ju ha en strategi också. Det är hur man ska tänka, strategin för att underlätta som man kan få hjälp med i boken, inte ett enda sätt som alltid fungerar eller hur man ska göra det så svårt som möjligt.

Det är klart att man kan hantera det bästa materialet fel och misslyckas om man vill bevisa något. Jag tror inte att vi vill beskriva samma sak om du vill påstå att det inte är bra tändmaterial bara för att det går att preparera så att det blir sämre än det egentligen är. Och det kan säkert finnas sätt att helt hindra det från att brinna bra.

Framför allt, använd det sätt som du känner att du behärskar, så underlättar det för då har man en erfarenhetsbaserad kunskap som kan hjälpa till med bedömningen av hur man ska göra. Att visa scouter hur dom inte bör göra är för mig en pedagogik som riskerar att missa poängen med lektionen (men det var nog inte hela lektionen du beskrev).
;-)
 
Framför allt, använd det sätt som du känner att du behärskar, så underlättar det för då har man en erfarenhetsbaserad kunskap som kan hjälpa till med bedömningen av hur man ska göra.

Är inte det kärnan i hela den här "iskussionen"? Folk med lång och gedigen erfarenhet försöker få folk med annan eller mindre erfarenhet satt tro på att vissa metoder fungerar trots att det låter osannolikt. Trådskaparen var väldigt specifik i förutsättningarna, det kan låta som att att det är helt kört men det är det ju inte. Vissa kan låta sig övertygas av argument, andra behöver se med egna ögon för att tro. Är man beredd på det värsta och har rätta grejerna med sig klarar man det mesta. Det är inte svårare än så. Proper planning prevents poor performance!
 
Och jag försöker mest bidra med att det finns en helt nyutkommen bok för 200:- med dussintals med sidor och tips om just detta specifika ämne.
Som i mitt tycke är mycket pedagogisk och illustrativ och jag uppfattar det som en utmärkt hjälp för den ovane, och läsvärd för den intresserade. Det finns "smakprov sidor" i länken att studera för den som undrar.
https://www.adlibris.com/se/bok/kon...MIwaaAn5-N6QIVWaWaCh0eJAKQEAQYASABEgJs4fD_BwE

Jag har inget intresse i övrigt i att boken säljs. Men jag tror att den tydligt besvarar trådskaparens fråga.
 
Att visa scouter hur dom inte bör göra är för mig en pedagogik som riskerar att missa poängen med lektionen (men det var nog inte hela lektionen du beskrev).
;-)

Nu missförstod du nog vad jag visade. Jag visade de saker som faktiskt fungerar att ta direkt upp ur vattnet och tända, som cykelslang eller så kallade "stearinbomber" (dessa bör man dock skära en bit av och rulla ut för att det ska vara enklare att tända).

Men, som det har påpekats flera gånger i tråden, ska man få en eld som brinner hela tiden så måste man nånstans ifrån ha ved som är tillräckligt torr. Att få fyr på lite tände är inget problem, men du kan inte sitta hela natten och elda lövtunna spånor av tjärved.

Tyvärr handlar ju nästan alla tips i tråden om hur man får fyr på tändet. Problemet är de kommande timmarna.

Och ska man ändå bära med sig bränslet så är ved inte så vikteffektivt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...