Göra om SJ-biljett till Resplus?

Är det möjligt att "lägga till" resor i en redan köpt SJ-biljett och göra den till en Resplus-biljett? Säg till exempel att jag köper en biljett Sthlm till Gällivare tre månader i förväg när den är som billigast, ombokningsbar för flexibiliteten. Kan jag sedan lägga till bussbiljetten Gällivare-Ritsem i efterhand och därmed omfattas av Resplus-garantin ifall tåget skulle bli försenat?
Om jag köper ombokningsbar hela vägen till Ritsem så är det ju bara tågresan som blir ombokningsbar, och jag blir av med femhundringen som bussen kostar om jag bokar om.
Har försökt googla på detta utan framgång.

Systemet är ju inte direkt upplagt för oss som är lite mer spontana och bestämmer exakt vart vi vill åka nån vecka innan bara. Om man inte har tjock plånbok och kan betala SJs priser så sent som veckan innan dvs.

Enda sättet jag vet är att boka om den, från en resa Sthlm Gällivare till en resa Stockholm Ritsem. Då kan du inte boka om i appen eller på webben utan måste ringa kundtjänst, annars kan du förlora platsen. Det kostar ju också en ombokningsavgift, men det kanske ändå kan löna sig?
Jag har förlorat de där pengarna för bussen några gånger vid ombokning, det är irriterande. Enda anledningen till att boka Resplus är ju att tågen så ofta blir försenade, så jag tycker det borde finnas ett enklare sätt att boka om utan att förlora pengar. Ungefär som du föreslår.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tips, får man samma pris på sj-biljetten när man bokar om på detta sätt? Eller får man betala det pris som finns tillgängligt dagen som man ringer?
En ombokningsavgift kan ju vara okej om den inte är så hög

Nej du får den pris som är aktuellt i dagsläget när du ombokar din biljett.
Ombokningsbar är en liten missvisande namn för denna typ av biljett - men jag (och väl även SJ) kommar inte på en bättre namn ;) - du kan avboka din ombokningsbara biljett men du får inte pengerna (minus bokningsavgift) tillbaks "bara" en värdebevis som du kan använda för en ny biljett.
Att man tappar pengar för bussresan vid ombokning beror på att Länstrafiken inte har ombokningsbara biljetter och väl inte ens återbetalning av biljetten - men de är giltigt i 6 månader enligt https://ltnbd.se/kundservice/vanliga-fragor/
Så om man bara måste ändra resdagen skall man väl inte tappa pengar för den - men troligen måste man diskutera en stund med säljarens kundtjänst...

Henning

Okej! Men då faller hela grejen lite just eftersom man vill köpa så tidigt som möjligt just för att inte falla offer för SJs prissättning som följer efterfrågan i varje aktuellt tillfälle.

Men att länstrafiken Norrbottens biljetter gäller i 6 månader var ju bra att veta. Frågan är om det måste vara samma sträcka eller om man t ex kan använda en biljett Gällivare-Ritsem till Gällivare-Kvikkjokk istället och betala ev mellanskillnad. Kanske något man får ta med aktuell individ som sitter i kundtjänsten den dagen.

Okej! Men då faller hela grejen lite just eftersom man vill köpa så tidigt som möjligt just för att inte falla offer för SJs prissättning som följer efterfrågan i varje aktuellt tillfälle.

Men att länstrafiken Norrbottens biljetter gäller i 6 månader var ju bra att veta. Frågan är om det måste vara samma sträcka eller om man t ex kan använda en biljett Gällivare-Ritsem till Gällivare-Kvikkjokk istället och betala ev mellanskillnad. Kanske något man får ta med aktuell individ som sitter i kundtjänsten den dagen.

Försök inte med SJs kundtjänst bara, det är VY som kör tågen till övre Norrland numer.

Men det är en intressant fråga att lägga till resplusgarantin i efterhand. Giltigheten för delsträckan med buss borde länstrafiken i Norrbotten kunna svara på. I storstäderna spelar det ju ingen roll åt vilket håll jag tån spårvagnen eller tunnelbanan. Borde ju vara samma med bussen tycker man.

Se det från leverantörens sida: Du köper en billig tågbiljett och betalar den långt före resan och tågbolaget kan få betalt tidigt och förränta pengarna. Köper du senare får du betala mera.
Sen vill du senare addera på ett dyrlevererat tillägg (föreseningsgaranti med buss) och behålla priset för den billiga tågresan.
Jag tycker det låter osannolikt att det går eftersom det är en dålig och riskabel affärsmodell.
I min värld betyder omboknignsbar att man kan byta dag och tid på samma sträcka och avbokningsbar att man får betalda pengar tillbaka. Båda kan vara med eller utan avgift. Utan avgifr berukar betyda ett högre initialpris.
Tillköp/ändring av sträcka som du pratar om, är nog helt upp till leverantörens eventuella goda vilja.

Men lycka till om det går!

/Patrik

Jo men tåg och lokaltrafik ser jag som en samhällsbärande infrastrukturtjänst som ska vara till för resenärens/medborgarnas behov. Som vården. Det ska drivas av offentlig sektor. Det ska inte gå med vinst.
Jämför med t ex Indien jag var där senast, de hade mkt mer generösa av/ombokningsregler än Sverige, såväl som olika kvoter av biljetter som olika målgrupper hade förtur till (t o m en kvot för "freedom fighters" vad nu det var). En helt annan attityd iaf än svenska tåget som går på marknadslogik. Många har ju behov av att vara flexibla i sin resa, alltså bör staten tillgodose det behovet. Att bestämma sin resa 3 mån i förväg är ju mer företagets behov än resenärens i många fall.
Som det är nu verkar tåget mest satsa på business-resenärer och köpstark medelklass. Samtidigt som de mest lukrativa sträckorna konkurrensutsätts från privata aktörer där pengar som kunde förbättrat hela tågsystemet istället går till privata företag.

Jo men tåg och lokaltrafik ser jag som en samhällsbärande infrastrukturtjänst som ska vara till för resenärens/medborgarnas behov. Som vården. Det ska drivas av offentlig sektor. Det ska inte gå med vinst.
Jämför med t ex Indien jag var där senast, de hade mkt mer generösa av/ombokningsregler än Sverige, såväl som olika kvoter av biljetter som olika målgrupper hade förtur till (t o m en kvot för "freedom fighters" vad nu det var). En helt annan attityd iaf än svenska tåget som går på marknadslogik. Många har ju behov av att vara flexibla i sin resa, alltså bör staten tillgodose det behovet. Att bestämma sin resa 3 mån i förväg är ju mer företagets behov än resenärens i många fall.
Som det är nu verkar tåget mest satsa på business-resenärer och köpstark medelklass. Samtidigt som de mest lukrativa sträckorna konkurrensutsätts från privata aktörer där pengar som kunde förbättrat hela tågsystemet istället går till privata företag.

Tågtrafiken är ju tämligen privatiserad så den har nog inte samhällsnytta som första mål. Busstrafiken regionalt drivs väl ofta av just regioner och den kan nog ha större inslag av sammhällsnytta, även om den ofta upphandlats att utföras av privata aktörer. Men tågen blir inte automatiskt mer benägna att idka samhållsnytta bara för att de kombineras med bussar, tror jag.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips