Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna
- Trådstartare emilrosen
- Start datum
OK.
Givet att tältet går att bära själv och är någorlunda lätt att sätta upp ensam och givet att det är vindtåligt, tycker jag det viktigaste är att det är vattentätt (vindtåligt och vattentätt i kombination med låg vikt förutsätter i sin tur bra material som är tåligt). Med de tre sist nämnda specifikationerna uppfyllda fyller tältet sin grundläggande funktion som skydd.
Därefter att det släpper ut kondens, att det finns utrymme för utrustning och matlagning i uselt väder och att det går att skydda sig mot mygg och knott. Då uppfylls även den grundläggande komfortaspekten. Med ovan skissade saker uppfyllda kan "fine-tuning" för övrig design ta vid.
Knöligheten upplever jag inte som ett problem som du behöver lösa med tältbotten. Den ordnas med val av tältplats, liggunderlag och ev. korrigeringar med kläder och dylikt.
Raskesven
Givet att tältet går att bära själv och är någorlunda lätt att sätta upp ensam och givet att det är vindtåligt, tycker jag det viktigaste är att det är vattentätt (vindtåligt och vattentätt i kombination med låg vikt förutsätter i sin tur bra material som är tåligt). Med de tre sist nämnda specifikationerna uppfyllda fyller tältet sin grundläggande funktion som skydd.
Därefter att det släpper ut kondens, att det finns utrymme för utrustning och matlagning i uselt väder och att det går att skydda sig mot mygg och knott. Då uppfylls även den grundläggande komfortaspekten. Med ovan skissade saker uppfyllda kan "fine-tuning" för övrig design ta vid.
Knöligheten upplever jag inte som ett problem som du behöver lösa med tältbotten. Den ordnas med val av tältplats, liggunderlag och ev. korrigeringar med kläder och dylikt.
Raskesven
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
emilrosen; sa:Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?
njae... det tycker jag nog inte låter så genomtänkt, en av fördelarna med ett liggunderlag är att man kan ha det liggande utanpå ryggan, det blir nog en klumpigare konsruktion om det var inbyggt i tältet.. Mend et beror lite på hur du tänkt, skall det vara inner/yttertält eller bara ett yttertält?
Vem vågar chansa på att det inte blir punka på tältbotten? Dessutom kan man vilja ha en fast stabil yta inne i tältet, så inte allt ligger på en luftkudde. Ett liggunderlag kan dessutom användas även som sittunderlag eller annat utan tältet.emilrosen; sa:Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?
Raskesven
Nja...
Liggunderlaget använder man inte bara i tältet, utan den tas fram på dagen när man tar en skön tupplur på fjället. Sitter på den när man fikar på vintern. Så att integrera liggunderlaget i tältet är kanske inte så bra idé.
//Micke
ps lycka till med utvecklingsarbetet!
emilrosen; sa:Jag tänkte att liggunderlaget som en lös del kunde försvinna helt, onödigt?
Liggunderlaget använder man inte bara i tältet, utan den tas fram på dagen när man tar en skön tupplur på fjället. Sitter på den när man fikar på vintern. Så att integrera liggunderlaget i tältet är kanske inte så bra idé.
//Micke
ps lycka till med utvecklingsarbetet!
Angående knöliga underlag så tycker jag sällan de är ett komfortmässigt problem. Vad man däremot borde borde fundera på om man konstruerar ett nytt tält är hur lätt det är att få rätt spänn i duken om tältet reses på ojämnt underlag. Exempelvis kan det vara svårt att få tunneltält att stå bra om det är en knöl i någon av absidernas ändar.
Likaså bör det finns möjlighet att fästa alla viktiga pinnar i marken även om det är en grop precis vid pinnens ögla.
Likaså bör det finns möjlighet att fästa alla viktiga pinnar i marken även om det är en grop precis vid pinnens ögla.
Viktigaste tältfunktionen
Den varierar med allt möjligt. Är det varmt är ventilationen viktigast och den kan vara viktig även i regn och när man lagar mat i absiden.
Regntålighet är ett måste i Sverige men inte i alla världsdelar.
Viktigast för marknaden är nog priset och att köparen av någon anledning trivs med att använda tältet ifråga.
Pålitlighet är det jag personligen värderar högst hos ett tält.
Vikten har intresse.
Ett enmanstält är lättplacerat och därför är fråga två mindre intressant. Att kombinera liggunderlag och tältbotten är intressant men glöm inte att du behöver en större tältbotten än liggunderlag om vi inte pratar extremt litet tält "likkista".
Thure
Den varierar med allt möjligt. Är det varmt är ventilationen viktigast och den kan vara viktig även i regn och när man lagar mat i absiden.
Regntålighet är ett måste i Sverige men inte i alla världsdelar.
Viktigast för marknaden är nog priset och att köparen av någon anledning trivs med att använda tältet ifråga.
Pålitlighet är det jag personligen värderar högst hos ett tält.
Vikten har intresse.
Ett enmanstält är lättplacerat och därför är fråga två mindre intressant. Att kombinera liggunderlag och tältbotten är intressant men glöm inte att du behöver en större tältbotten än liggunderlag om vi inte pratar extremt litet tält "likkista".
Thure
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg