Men hur ska man bygga?
Alltså:
Vi hemmapulare borde göra vindskydd som är öppna nedtill vid behållaren.
Hur göra?
Alltså:
Hur göra?
Störst risk måste väl vara när behållaren är full och innehåller som mest gasol som kan expandera av värmen?? Känner ni till några fall där gasolbehållare exploderat?? Detta kanske egentligen är frågor för en ny tråd...
jarlmoden; sa:Jag fixade ett 3-sidigt vindskydd häromdagen av trippelvikt aluminiumfolie, med "tårtbitar" nertill som man viker in under gasflaskan så att det blir självstabiliserande och står bra. Det når upp från botten av gasflaskan förbi brännaren upp på halva grytan ungefär.
På läsidan lämnas en öppning av valfri storlek så man når ställskruven och inte hettar upp flaskan. Går att vika ihop till ett litet platt paket, vikt ca 20 gram. Inte fälttestat ännu men det ska nog vara funkis. Möjligen bör folien bytas mot något lite stadigare, men vill hålla vikten under 50 gram.
Adventurer; sa:Är jag helt fel ute eller ???
ska prova det imorrn när jag har handlat mer folie![]()
Nordesjo; sa:Problemet som jag misstänker kan uppstå med helöppen läsida är att det i vind kan uppstå bökiga virvlar som förstör. Och då har man ju misst en del av tanken med vindskydd. Ser fram emot resultat från fälttester
Jag tror och gissar att att en nästan helt öppen nederdel funkar bättre. Eller?
Nordesjo; sa:Alltså:
Hur göra?
jarlmoden; sa:Så här kanske?
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/00041.html
Borde vara precis vad du söker, eller?
Angående ventilation. Det dragspels-vindskydd jag använder består av 8 plåtbitar á 24 X 8 cm, som är gängade. Annan viktklass än folievarianten, 200g. Men alla springorna runt om mellan gångjärnen ger viss ventilation utan att det blåser rakt in. Och längst ner mot marken är varje plåtbit utsågad i mitten, ca. 2,5 X 1 cm´s bitar är bortsågade. Det blir alltså ett litet luftgenomsläpp även runt om hela vindskyddet längst ner vid marken, utan att det stör. Har använt både gas och bensinbrännare problemfritt.Nordesjo; sa:Blir det inte tokvarmt för gasbehållaren om man kör med ett minigaskök (typ Pocket rocket eller Crux) och har ett vindskydd som täcker från marken hela vägen upp till kastrullkanten?
Finns det nåt klurigt sätt att i så fall fixa till så att gasbehållaren inte grillas?