Godaste maten ute?? Vikt inget bekymmer

hej
Jag skall ut v7 på en liten helgövernattning. Vi känner för att laga något extra gott. Vad är era favoriträtter. Vikten spelar ingen roll. Själv är jag inne på att grilla marinerad fläskfile och baka potatis i elden. Grönsaker?
Vad finns det för intressanta efterrätter?
Något lättviktsalternativ för längre vandring vore också kul att få ta del av.
mvh
Harald
 
Jag kan hålla med om tortelini med salami, sedan en påse cheesinisås att gegga runt allting med.

Efterrätt: Banan med choklad. Skär en skåra i bananen, proppa i choklad, linda in i folie, grilla på elden till chokladen smält.

Eller tårta enligt Nordesjös recept: Köp rulltårta som du rullar ut, sedan har du spraygrädde, garnerar med krossad dajm, gelehallon eller nåt annat.

/Ulf
 
Tortelini är gott men rätt normal ute mat. Standard varianten är god men ingen gourmandrätt.
Bananer med choklad är en klassiker. Vore kul med något mera ovanligt. Göra glass ute låter som en kul ide men var hittar man kvävet?
mvh
ht
 
Kycklingspett satay

Mina tips är att grilla något över öppen eld.
Favoriten just nu är kycklingspett satay:
Lägg kycklingbitar i marinad hemma, gör jordnötssåsen hemma. På lägerplatsen: grilla kycklingbitarna över öppen eld i en fiskklämma eller på spett, värm upp såsen på köket och ha ris till. Har inte receptet här, googla lite så borde det väl gå att hitta.
Alt. fiskspett, också thaimat.
Eller grillat lamm eller nöt med god sås, t ex kryddig tomatsås, och ris/couscous till.

Vid varmare väder lägger jag köttet i marinad i en plastpåse, sedan den påsen klämd mellan två frysblock i en ny plastpåse.

Smaklig spis!
/Stina
 
Glödgratäng!

När inte vikt spelar roll brukar jag ta med mig lök, potatis, morötter och sånt, som jag skär i bitar och lägger i foliepaket på elden. Kör på lite flytande margarin eller till och med ost så blir det gott.

Till det kan du ha grillat kött, eller ta ett foliepaket till med korvskivor, paprika och annat som inte behöver så lång tid på glöden.

Efterrätt i samma linje är färska eller frusna bär (hallon och blåbär) som du lägger i foliepaket med några bitar vit choklad. Och så lite sprutgrädde på det.
 
Mitt bekymmer just nu är ju inte hur jag ska kunna tillaga och sluka de mest aptitretande anrättningar utan hur jag ska lyckas göra mig kvitt det nu så pösiga fläsket från all julmaten... ;)

Men okej då. Börja med att korka upp en champagne (/bra mousserande) och fyll på i riktiga glas. Smutta på detta under matlagningen. Fixar "stimmungen" på ett trevligt sätt.

Förrätt: Grilla chèvre över öppen eld, lägg på en klick honung och låt rinna ner. Strö över hackade valnötter och ringla lite balsamvinäger på det hela. Varför inte ett Sauterne e.dyl till detta.

Huvudrätt: Ditt eget förslag med marinerad, grillad fläskfilé och bakad potatis låter ju helt okej. Komplettera med aioli, lite grönsaker och en flaska rött, varför inte ett kraftigt spanskt tempranillo eller liknande?

Efterrätt: En härlig kladdkaka med grädde är aldrig fel. Varför inte lite hallonsås till? Till detta kan du dricka ett sött vitt vin, sherry / port, whiskey eller cognac, allt efter tycke och smak.

Och glöm inte, om vikten nu inte spelar roll, kör med riktigt porslin, vit duk och snygga plastglas!

(Herreje, hur ska det gå med bantningen... ;) )

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-01-18 kl 12:57]
 
tigertamjaren; sa:
Men okej då. Börja med att korka upp en champagne (/bra mousserande) och fyll på i riktiga glas. Smutta på detta under matlagningen. Fixar "stimmungen" på ett trevligt sätt.
/ G
Rekommenderar ett Anjou-vin till getost och honung. Geten lyfter honungssmaken i vinet.

Var ska du vara, bredviken?
Generellt tycker jag inte att vin är gott om det är kallare än +10, då smakar bara spriten i vinet. Öl är bättre om då. Och en liten snapps, jäger eller gammeldansk.

Om det blir ruggit så kan en varm glögg, gluwein, lumumba (varm choklad med konjak), hot whiskey (en slatt irländsk whiskey i varmt vatten, med hela kryddnejlikor, en skiva citron och en klick honung) vara gott.

Satsa på något gott till frukost också! Har du ett bra kök kan man göra några pannkakor med frukt till. Eller steka upp lite bacon e dy.
/Stina
Nä nu börjar jag snart sagla på tangentbordet ;-)
 
orkesterchefen; sa:
cykelstina; sa:
Generellt tycker jag inte att vin är gott om det är kallare än +10, då smakar bara spriten i vinet.

Menar du verkligen det. Själv tycker jag vin smakar mer alkohol ju varmare det är, speciellt vitt vin. I övrigt håller jag med om alla dina rekommendationer.

Nja, sänk gränsen några grader så blir det nog mer rätt. Skrev det med tanke på att vinet ska transporteras ute i februari och då lär anta den omgivande temperaturen. Vitt vin smakar _inte_ gott om det är för kallt (under nollan i alla fall) och inte heller om det är för varmt.
/Stina
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...