Goda och enkla rätter

Hitta på lite goda och enkla rätter åt mig!

Håller på att testa ut lite mat som kan packas torrt:

Ris, couscous, pasta

Soppor/grytor (blåband mfl)

Något annat som bör testas eller ska man leva på detta? ;)

Jag har räknat med 140 gram torrt till lunch och 150 gram till middag.

// Jocke
 
Torka eget, bättre än frystorkat från affären, men OK det tar lite längre tid att tillaga.
Har några av mina favoritrecept på min hemsida.

Till lunch brukar jag käka soppa (2st varma koppen) och mackor. Till middag nåt köttbaserat med kolhydrater, t.ex köttfärssås och makaroner.

/Ulf
 
PULVERMOS!!

Underbart enkelt och smidigt, inget jag skulle äta hela tiden men jag kan utan vidare tänka mig att ha det som lunchkäk då man bara stannar till. Lätt att diska, ingen risk att bränna fast eller göra fel med (köka upp vattnet, stäng av köket, häll ner pulvret och rör lite, ha ner ev andra lyxartiklar om man vill och börja äta.) Jag har även funderat på att blanda ner en del sojamjöl i pulvret för att få högre energiinnehåll och proteiner i maten istället för bara kolhydrater. Kan vara lämplig som frukost mat kanske men där föredrar jag ändå havregrynsgröt.

Av de du hade där uppe tror jag coscos är det bästa, även det är bara att hälla ner i kokande vatten och så få det svälla utan mer värme i 2 min och så är det färdigt.

Till detta bör du torka själv som sagt, det är det bästa!
 
Av de du hade där uppe tror jag coscos är det bästa, även det är bara att hälla ner i kokande vatten och så få det svälla utan mer värme i 2 min och så är det färdigt.

Det funkar även med snabbris och snabbmakaroner (ok, de kan behöva lite längre tid, 5 minuter). Men även basmatiris funkar bra att tillaga genom att låta det stå och dra, bara man isolerar grytan (t.ex. med en "grytmysare").

Enkelt behöver ju inte alltid betyda snabbt.
 
Polenta (med mycket olja och ost) är ju också lättlagat, speciellt om man inte bryr sig om att steka dem.
 
Har du nåt bra utefunkis-recept på polenta, klager?

Hemma brukar det involvera en massa småputtrande och rörande och risk-för-bränna-fast-ande.
 
Nej men majsmjöl brukar inte klimpa sig som t ex vete kan göra (annars kan även mannagryn vara ett alternativ). Och gör man den lite tunnare så är det också mindre risk att den bränner vid, men non-stick är att föredra.

Däremot brukar de flesta göra polentagröten mycket fast, för att den skall stelna när den kallnar, så att de kan skära den i bitar och steka den sedan. Men i de delar av Italien där man äter polenta, äter man ofta gröten som den är, bara smaksatt med olja, parmesanost och kryddor.
 
Lappskojs

Jag brukar ha med mig lappskojs som jag blandar ihop av lite torkade grejor. Egenhändigt torkad lök, zukini och andra grönsaker, pulvermos och torkat kött av någon sort. Och så är det bara att blanda i vatten på plats så är det klart. Helt klart min favvo. Har man en uppsättning torkade grönsaker så är det lätt att variera. Jag kan äta det till lunch flera dagar i sträck. Mums.
 
Röda linser..

....kokar på tio minuter (eller avsevärd mindre om man blötlägger dom i en (tät) burk nån timme innan). - samma koktid som pasta! Mycket protein....

Brukar blanda snabbris/pasta och linser och sen hälla i en påse pastasås efter halva koktiden.
 
Joakim Ambrosson; sa:
Hitta på lite goda och enkla rätter åt mig!

Håller på att testa ut lite mat som kan packas torrt:

Ris, couscous, pasta

Soppor/grytor (blåband mfl)

Något annat som bör testas eller ska man leva på detta? ;)

Jag har räknat med 140 gram torrt till lunch och 150 gram till middag.

// Jocke

:) Det brukar finnas pesto i torkad form i välsorterade matbutiker (italiensktproducerat, "La Gustosa"). Peston blandas med vatten och får svälla, sen tillsätter man lite olja.

Jag brukar försöka käka en mindre mängd var tredje timme, så min lunch blir ofta enkel och snabb t ex thainudlar eller blåbärssoppa.

Runekakor är bra "plockmat" längs vägen (se http://www.loparlarsson.se för recept).

//J
 
Till frukost: havregrynsgröt som du häller ned Varma koppen äpple/kanel i när det börjar koka. Riktigt gott enligt min mening och gör att gröten blir lite roligare.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...