God och stark sprit?

Ytterligare en bra anledning att åka till Italien

Var på Sardinien (utanför Italien) och klättrade för några år sedan. I vanliga matbutiker fanns 95% alkohol. Köpte en flaska och eftersom jag inte dricker så mycket så räckte den i närmare tre år...Eldade dock inte med den, men åker jag dit igen så ska jag bunkra.

Då finns det ytterligare en bra anledning att åka till Italien nästa vår! Danska varianten är för dyr men fin, i unga (yngre) dar tog vi med en sådan flaska på tågluffningen, när en kaxig kanadensare skröt om hur mkt han kunde dricka och röka var vi vänliga att bjuda honom vår starka sprit. Han skröt inte så mkt mer efter det. :)

Den seriösa varianten får väl bli att testa tex: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ADDNATURESPRITBRANSLE Det lär väl funka bra att sprita händerna med.
 
På finlandsfärjan och i estland finns Valge 80% och Kapteni-viin 85% för knappt 10€/liter. Går att köra i köken helt klart, brukar säljas i halvliters PET.

Kanske bortkastat men vill man hålla sig på den lagliga sidan och vill att det inte ska förstöra maten finns det inte mycket till alternativ.
 
All sprit som säljs som "spritbränsle" oavsett om det är etanol/metanol eller blandning av dessa är denatuerad. Dvs man har blandat i ett ämne som heter denatoniumbensoat. Denatoniumbensoat är det bäskaste ämne som är känt. Med en spädnig på 1 ppm gör det omöjligt att förtäras. Därför smakar det rena f@@n om man lyckas med att tappa en liten droppe av spriten/etanol/metanol/T-dojja, what ever i matkärlet. Det går inte att få tag på "icke denatuerad" spritbränsle i handeln. ...om det inte är "hemslöjd"

Denatoniumbensoat tillsätts även i andra vätskor som K-sprit, diskmedel, lampolja, fotogen, aceton mm.

Systembolagssprit för berusning, innehåller ej denatoniumbensoat men den innehåller håller ej heller tillräkligt hög alkoholhalt för att kunna användas som bränsle i brännare

Ett alternativ kan vara en amerikansk vodka som heter Ever Clear (smuggelvara) och håller 95.5%
 
Om Tenol innehåller denatoniumbensoat (eller nåt motsvarande) så är det med nära "homeopatisk spädning".

Jag doppade just fingret i en flaska Tenol och sög av. Det är nu länge sedan jag "provsmakade" metanol, så jag är osäker på om det är någon annan bismak eller ej. Den är i alla fal inte i närheten av att vara så hemsk som den skulle vara med denatoniumbensoat.

Jag provsmakade flera gånger för att vara säker. Vem skulle behöva det med T-doja..?
 
Om Tenol innehåller denatoniumbensoat (eller nåt motsvarande) så är det med nära "homeopatisk spädning".

Jag doppade just fingret i en flaska Tenol och sög av. Det är nu länge sedan jag "provsmakade" metanol, så jag är osäker på om det är någon annan bismak eller ej. Den är i alla fal inte i närheten av att vara så hemsk som den skulle vara med denatoniumbensoat.

Jag provsmakade flera gånger för att vara säker. Vem skulle behöva det med T-doja..?

Enligt Kemetyls Säkerhetsdatablad innehåller Tenol följande ämnen:

etanol
metyletylketon
metanol
Metyltertiärbutyleter (MTBE)
Vatten
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.