Glidvalla fiskfjällsskidor?

Jag stod inför funderingen att paraffinera mina turskidor, då belagen började se lite torra och trötta ut. Men jag har ett par fiskfjällsbelag, sk. vallningsfria. Ska jag bry mig om att försöka valla även "fästzonen" där fjällen finns och skrapa rent som en galning (inget roligt jobb) eller skita i det och ta att belagen blir torra och fnasiga där? Hur gör ni?

//Micke
 

avslutad210712

Gäst
Valla på glidzonen och inte i fästzonen. Fick ett tips av en som vallar "rätt mycket" att om man har dåligt fäste på vallningsfria så kan man dra ett tejp under fästzonen och sedan valla man på tejpet som man sen kan dra bort.
 
avslutad210712; sa:
Valla på glidzonen och inte i fästzonen.

Betyder detta att man inte gör något åt dåliga, torra belag i fästzonen? Jag har visserligen redan vallat skidorna och undvek av naturliga skäl fästzonen, men hur länge kan man göra det utan att skidornas faller i bitar?

avslutad210712; sa:
Fick ett tips av en som vallar "rätt mycket" att om man har dåligt fäste på vallningsfria så kan man dra ett tejp under fästzonen och sedan valla man på tejpet som man sen kan dra bort.

Jag kör med stighudar för allt annat än ren slättförs och nedförs.
 
Man vallar även fästzonen

Man vallar även fästzonen med parrafin. Det smältes på och man följer efter med en trasa som suger upp överflödet.

Då har man ett bra belag med mekaniskt fäste.
 
Re: Man vallar även fästzonen

klippen; sa:
Man vallar även fästzonen med parrafin. Det smältes på och man följer efter med en trasa som suger upp överflödet.

Då har man ett bra belag med mekaniskt fäste.
Att man måste smälta på paraffinet är ju självklart. Menar du att vid invärmningen av belaget går man direkt på med en trasa när belaget är varmt?
 
Re: Re: Man vallar även fästzonen

brandmansmicke; sa:
klippen; sa:
Man vallar även fästzonen med parrafin. Det smältes på och man följer efter med en trasa som suger upp överflödet.

Då har man ett bra belag med mekaniskt fäste.
Att man måste smälta på paraffinet är ju självklart. Menar du att vid invärmningen av belaget går man direkt på med en trasa när belaget är varmt?

Det är själva parrafinet som skall vara varmt och det tas upp med trasa när det är flytande, istället för att sickla då det ju är fiskfjäll, då blir fiskfjällsytans struktur kvar men belaget är inte torrt. Fiskfjällen funkar ju på så sätt att de griper mekaniskt tag i snön och fäster. Fästvalla griper ju som tag i snön kemiskt.
 
Lyckat resultat?

Hur har det gått för dej? Själv tyckte jag att det var svårt att få upp vallan med trasan, det ligger liksom kvar lite under fjällen. Så jag undrar hur det kommer att gå i uppförsbackarna? Kanske nöts det bort? Har samma problem (?) att belaget är rätt fnasigt i fästzon efter ett par års användning.
 
Re: Lyckat resultat?

affischa; sa:
Hur har det gått för dej? Själv tyckte jag att det var svårt att få upp vallan med trasan, det ligger liksom kvar lite under fjällen. Så jag undrar hur det kommer att gå i uppförsbackarna? Kanske nöts det bort? Har samma problem (?) att belaget är rätt fnasigt i fästzon efter ett par års användning.

Jag hann inte göra om min vallning innan turen och det blev således att jag bara glidvallade glidzonerna på skidorna igen, tyvärr med nästan allt för lyckat resultat. I det varma föret som var under min första tur så fick jag så pass bra glid att jag fick bakhalt när jag drog pulka trots att det var slättförs på sjö. I och med att det knappt fungerade när jag INTE VALLADE fästzonen tror jag inte speciellt mycket på ATT VALLA i fästzonen längre. I alla fall inte om man ska dra pulka (det borde ju bli bättre med ryggsäck).

Vill gärna höra hur det går för dig med din vallning. Återkoppla gärna! Vad säger "panelen" om kicker-skins? Är det ett bra alternativ?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.