"Glidsäkra" Exped SynMat?

Jag måste be om hjälp.

Jag har ett Exped SynMat (7LW) som jag i.o.f.s. ligger kanonbra på - MEN efter att jag fick min härliga sovsäck ifrån Roberts så upplever jag ytan vara alldeles för hal! Är det minsta lilla lutning på underlaget så glider jag som en oljad tätting, och landar i något hörn i tältet...

Har ni något jägartricks att dela med er av? Jag såg i videon om sömtätning (länkad ett annat ställe på forumet) att de där la seamseler på tältgolvet som glidsäkring, men jag är lite osäker på om jag vill/törs göra det på liggunderlaget...

Tack på förhand,
/F.
(",)

Silnet silikon.
Dutta små droppar på ovan å undersida, låt torka några timmar
Funkar bra, håller många år, kladdar inte

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Liquisol

Liquisol funkar också bra. Jag duttade på ett thermarest underlag (det röd-lila och hala) i slutet av nittitalet och de flesta duttarna sitter kvar än och funkar som halkskydd.
/ Jesper

Dra över en gammal påslakan eller sy ett överdrag av 2 tunna gamla lakan så slipper du angripa din madrass eller ett fisknät (oanvänt, ;) ) som du drar över madrassen för att öka friktionen... bara några idéer som poppade upp... :)

Mvh troswe

Hur mycket duttar ni på o gör ni det över hela liggunderlaget? Någon som har bild på hur det ser ut när ni dutta på liquisole ??:);)

Här är ett påduttat thermarest. Jag lämnade huvud och fotända utan liquisol. Det har funkat bra. Liggunderlaget är ganska gammalt och lappat här och var men håller fortfarande luft. Duttade på i slutet av 90-talet efter att ha upplevt samma problem med halka. Jag jobbade som äventyrsguide under ganska många år och det var en verklig revolution när de första lätta uppblåsbara underlagen kom.
H. Jesper

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    83.2 KB · Visningar: 667
Här är ett påduttat thermarest. Jag lämnade huvud och fotända utan liquisol. Det har funkat bra. Liggunderlaget är ganska gammalt och lappat här och var men håller fortfarande luft. Duttade på i slutet av 90-talet efter att ha upplevt samma problem med halka. Jag jobbade som äventyrsguide under ganska många år och det var en verklig revolution när de första lätta uppblåsbara underlagen kom.
H. Jesper

tackar,får se om jag vågar göra det på mitt exped underlag;).

/p

I färgaffären finns gummifärg till gummibåtar och bildäck. Måla band runtom med moddlare och du får permanent friktion, att måla på undersidan gör att du ligger kvar på din plats i tältet.
Gummifärg finns även på sprayflaska.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips