Glappande kajakroder, hur förstärka?

Hej!

Infästningen till mitt kajakroder har börjat glappa och nu tänkte jag att förankra det innan det lossnar mer.
Vet inte om det syns på bilderna men det är som en metalldel som är instucken i kajaken.

Skulle det vara en möjlighet att borra rakt igenom och försänka och sedan montera genomgående bult på ett par ställen och lägga epoxi över bultskallar/hålen som ett skyddande lager?

Eller har ni någon annan idé?

En annan fundering är hur långt in denna metallbit går om man ska borra?
 

Bilagor

  • IMG_4134.jpg
    IMG_4134.jpg
    39.3 KB · Visningar: 860
  • IMG_4137.jpg
    IMG_4137.jpg
    61.8 KB · Visningar: 738
  • IMG_4141.jpg
    IMG_4141.jpg
    53.5 KB · Visningar: 649
Tror att

din variant kan funka men kanske bäst att dra/bräcka loss fästet först. En annan variant är att byta fäste till ett som ligger som ett "V" i plåt utanpå aktern. Detta plåtV kan du t ex plasta och popnita fast. En radikal variant är att såga av aktern plasta en ny akter och kanske kan du då återanvända det gamla fästet.

Är du nöjd med rodret i övrigt? Verkar som det inte är ett löst roderblad och jag kan tänka mig att det blir väl stor belastning på fästet när du går på grund.

Thure
 
Jag skulle nog ta bort fästet helt och göra ordentligt rent. Sen kan du försöka sätta tillbaka det som det är eller att göra om fästet (större plåtbit i skrovet) så att det blir stabilare och sedan sätta tillbaka det. Det senare alternativet är kanske att föredra eftersom det lossnade. Om du ska limma på mer epoxi är det viktigt att det är rent så att det fäster bra.

Har du kollat med tillverkaren (om denne finns kvar på marknaden)?

Alternativt kan du ta bort rodret och ersätta med ett roder med en vertikal roderaxel (Smart Track), kolla med Kanotcentrum. Du kan ju jämföra hur det ser ut på en kajak med originalmonterat Smart Track-roder innan du beställer nåt.

Jag är ingen expert på glasfiber och epoxi, förhoppningsvis så svarar någon som gjort såna här ingrepp tidigare.
 
Tack för svaren! :)
Har inte haft den länge, fullt upp med att hålla balansen så om rodret är bra eller dåligt vågar jag inte svara på.
Det går inte att fälla upp i luften men det lyfter ganska högt (till horisontalläge) om man skulle slå i något.
För egen del så blir det inga påfrestningar på rodret då jag bara paddlar för motions skull och inte drar iland kajaken, utan bara till brygga, så för framtida bruk tror jag min variant skulle hålla.

Är det inte dumt att ta bort det då det inte lär göras utan rejäl kraft? Det glappar bara lite upp och ner, går inte att dra ut.

Det blir då kanske att jag (lat som jag är) gör den första varianten att bulta ett par bultar eftersom ni inte i varje fall avråder från det.
Det är en Fiberline så den är från Italien, tittade på deras hemsida och kanske skickar ett mail om de nu kan engelska där nere på stöveln.

Har ni någon uppfattning om hur långt fästet går in, så att jag inte borrar för långt in i onödan?
 
Av bilderna så skulle det kunna vara så att de stoppat in roderfästet och sen fyllt på inifrån (stående kanot) med polyester. I så fall är nog fästet bara 1 cm kortare än det fyllda området. Ingen idé att "slösa" på material...

Skulle tro att den instoppade plåten har tvärgående hål som den gjutna plasten säkrar plåten genom. I så fall är det svårare att dra ut den.

Ska du göra en reparation så vänta till i vår när det torkat ur så mycket som möjligt. Epoxy har mycket låg viskositet och kan rinna ner i sprickan. Man kan hjälpa till med några borrhål bakifrån som hjälper till att styra upp plåten.

Med hjälp av T-sprit kan man få bort en del fukt.

Epoxy (härdaren) är mycket allegent så använd skydd!

Prova med en stark strålkastare bakom kanoten så kanske fästet visar sig som en skugga på baksidan. Plasten går att lysa igenom även om den är ganska tjock.
 
Kanske bara vila på hanen?

Det glapp du beskriver kanske inte är hela världen.

Blir det inte värre med din användning av kanoten kanske du bara skall avvakta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sacharov Kajakroder Paddling allmänt 2
scew Kajakroder Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.