Glaciärkurs-Norge

Jag är ute i god tid,men,har funderingar att nästa år gå en glaciärkurs o då ev i Norge..Finns det ngn som har ngt speciellt ställe att rekommendera..Har kollat lite på nätet,o då bla hittat att det finns en kurs vid Krossbu-smörstabbbreen på Sognfjellet.
Finns kanske ngn därute som har gått deras kurs??
Har varit med på en guidad tur från Krossbu i somras o dom gav ett positivt intryck på mig iaf...

Glaciärkurs i Norge

Var du vil gå kurs är mycket en fråga om boendekomfort kontra avstånd till glaciären. På Finse, Glitterheim, Krossbu går du till dukat bord men har 45 min - 1.5 timmar att gå varje väg till glaciären. På Demmevass (Finse utgångspunkt) och Flatbre-hytta är du med och lagar mater själv men har mindre än 5 minuter till glaciären (Demmevass har bättre komfort än Flatbrehytta mens Flatbre-hytta verkligen vill ge dig en uppfattning om vad glaciär är med "upp og nedganger"). En "lågbudget" tur är tältbaserad kurs på Bødalssæter och Fåbergstølen (ett stycke att gå här ochså).

Jag skulle nog vilja rekomendera Demmevass. Avsluta då gärna med att gå ned i Simadalen. Du tar då vägen genom Mårbødalen (där buss-olyckan var) tilbaks till Oslo/Sverige

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips