Gissa positionen världen

Tror det finns väldigt många liknande kammar i Norge (och säkert andra områden också) men runt Tromsø kanske? En vild gissning Hamperokken.
 
Nu tog du i lite för mycket åt andra hållet ;)
Kanske svårt. Den här utsikten har vi från ungefär samma ställe på kammen:
1707934082825.png
 
Utsikten (senaste bilden) sträcker sig bortom en statsgräns. Utanför bilden finns flera sjöar. Jag står på ca 2200 m ö h.
 
Nu vrider jag huvudet åt höger jämfört med senaste bilden, och då får jag med den närmaste och högst belägna av alla dessa sjöar. Panoramat i fonden befinner sig i grannlandet; gränsen just här går längs den låga kammen ovan sjön. Toppen längst till höger i fonden är ett enkelt och mycket populärt vandringsmål.
DSC_0384.JPG
 
Helt rätt. Då vet du vilket bergsmassiv det handlar om. Jag är i närheten av, men inte exakt , en välkänd, ledmarkerad kamvandring - exponerad med inslag av scrambling och inte helt banal ens på sommaren, men ändå tillgänglig även för icke-klättrare.

Vet man antalet sjöar nere i dalen, så vet man även dess namn. Vid den nedersta sjön finns en mysig liten fjällstation med samma namn, och nedanför den ett mäktigt vattenfall.

Både dalens och den ledmarkerade kammens namn duger som gåtans lösning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.