Gissa position

Njoatsosvágge! Spännande, jag känner faktiskt inte igen mig. I själva verket var jag väldigt säker på att vi såg Gaskajågåsj och början på Gaskavágge. Så här behöver jag en annan vy om du har någon sådan.

Javisst, Njåtjåsvagge. En utsökt tältplats som stigen ur en dröm. Nyttjad av många, av spåren runtomkring. En halvt urdrucken Grönstedts fanns i buskarna och en plåtask med cigarrer. Jag tror många har tältat här, rejäl eldstad.

Tyvärr har jag inga andra bilder. Den här föll ut. 1987 tror jag. Precis nedanför stora sjön, man ser den inte ifrån leden utan man måste veta om den.

Jag ska inte vara knusslig utan ger rätt.

Varsågod med ny bild.

Med hälsning.
Bild att gissa på2.png

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jåkken på första bilden är väl då: Kaskasjåkkåtj, nere vid Sarves',om du gick upp den: Kaskasvagge, kommer du upp dit, där du då slagit upp tält(?) Skaitevagge,+ Skaitejåkåtj …

Man ser Kaskastjåkkå 1834, i fonden. Lullihavagge t. vr.

att gissa k 3.png

Alldeles rätt förstås. En litet påpekande. Lullihavágge heter numer Lulijvágge efter ett förslag från Hans Nydahl. Han skriver:

Sametinget har godtagit förslaget. Enligt Sametinget är det oklart varför det gamla förledet Lulliha- i namnen uppenbarat sig på senare tids kartor. Sametingets informant använder sig av förledet Lulij-. Detta uttal överensstämmer även med uppteckningar av namnet från 1930- och 1960-talen.

Och visst är det vårt tält du ser.

Björn

gissa.jpg

Jag är för lätta bildgåtor, så kolla och lös!

Men, vad jag vill ha som svar är: Förutom.. att denna gåta anknyter till den förra är: Namnet anknyter till förra gåtan. Vad är ’Enebuske’? Och vad är ’mellan’?
Kanske någon kan reda ut språkligheterna, pluspoäng alltså!

Du skriver att din gåta anknyter till den förra – Gaskasvágge och Gaskasjågåsj. I Grundströms lulelapska ordbok står att läsa:

Kaskas npl kaskasa; enbuske.
Kaskas; från rummet mellan

Namnen i lantmäteriets kartor ska skrivas med samisk ortografi. Där står K för tonlös velar klusil och G för tonande velar klusil. Så är det också i svenskan där vi stavar Kap med K och Gap med G. Så för att få rätt stavning måste man lyssna på någon som talar samiska. Du skulle då höra Gaskas-, inte Kaskas-. Så borde väl också vårt uttal (och stavning) vara eller hur.

Björn

Ja, det va ju helt förklarligt då att du kunde detta. Bilden här, är ju ’Kaskavagge’, uppe i Kebnekaise. Och den är ju en ståtlig ’mellandal’ verkligen.

Ja, vad skulle Utsidan vara utan dessa kunskaper vissa besitter. Du nämnde Hans Nydahl tidigare, och visst, den här sajten skulle nog inte vara vidare värst, om inte dessa kunskaper fanns. Du är ju ett ytterligare exempel på en som just har dessa kunskaper, och som i alla fall jag önskar läsa om. Det är ju folk som ni två, exempelvis som gör att det lyfter här lite från det ordinarie.

Tusen tack.

Ny kluring ifrån dig nu…

Här ett foto taget för länge sedan som visar det svåraste vad jag har gjort. Det var väl inte så djupt, men trycket! Det var inte tal om att kunna vända, då hade vi dragits med. Ni som har vadat där idag kanske inte känner igen er exakt men det borde vara lätt att gissa var vi var.

Namnlöst-4.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips