Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
IMG_5973.jpeg

Var finns den här trevliga badplatsen?

Tyckte jag kände igen strandlinjen, och när jag sen såg linorna för båten blev det tydligt!

Här kommer nästa bild. Var finns denna märkliga björk, eller om man kan säga vilket vattendrag som syns i bakgrunden kanske?

IMG_4218.jpeg

Ja vad säga.. Kanske för att tråden inte ska kallna så lägger jag in ett svar. Björken verkar ha sett sina dagar, och antagligen sett några vandrare gå förbi. Dom blir väl lite ankomna av alla larver som käkar på dom ibland. Men inte många växer väl så vackert som denna i en av fjällens vackraste sjöar: Guijaure.

Det kanske behövs lite fler ledtrådar här. Vi är längre norrut än Guijaure, och rätt så nära gränsen mellan två nationalparker.

Lite mer info om platsen. Vi är på väg ut ur en nationalpark genom en väg som ibland beskrivs som fylld av stenblock och vide och som kan vara riktigt jobbig och även tråkig att gå genom.

Själv uppfattade jag det inte riktigt så tråkigt eller jobbigt, även om det förstås stämmer med stenarna. Stora, utspridda så man får gå som i labyrint mellan dem ibland.

Nu avstod jag med en svar på några av de sista bilderna pga att jag inte riktikt kännar att jag har tid att sköta en ny runda pga av liten tidsbrist innan den kommande fjällsemester, men...
Med den sista ledtråd fick jag en känsla att du kanske är nära Bietsávrre på väg mot Saltoluokta.
Lite högre upp än din bild
De två nationalparker är då Sarek och Stora Sjöfallet och de stenblock i trakterna väster om Sluggá ja den minns fortfarande även om det nu är 16 år sedan...

Henning

Nära nog skulle jag säga! Jag är på väg mot passet mellan Gähppo och Vuovres. Vattendraget är alltså Sijddoädno.

Din tur, Henning, innan du åker iväg till fjälls!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips