Gissa position

Så fina bilder! Möjligen ser vi fjället Säjdátj på norra sidan av Ikkesjávrre nära norska gränsen?
En bra gissning, den bästa hittils :), men det är inte rätt. Sjön här är inte så stor som Ikkesjavrre, men inte helt liten heller:
IMG_6216.JPG

Hmmm, känner inte igen mig över huvud taget, men får väl gissa på nordvästra Padjelanta i hopp om lite mer ledtrådar :)

/ Stefan
Nej, vi är inte i Padjenlanta, utan i en annan park.
Berget liknar Slugga men det borde ju någon gissat på redan.

Thure
Ja, det är rätt, berget liknar Slugga från en sida, men är inte Slugga.

Här ser vi berget från lite längre håll, fotat från båda sidorna av den långsmala sjön:
IMG_6355.JPG
IMG_6357.JPG

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Bra gissning, säkert efter kartstudier, men fel. Vi är, som sagt, i en NP, den sista vildmarken i Europa. Men så pass nära gränsen att vi får se helikoptrar ofta.
Hmm, börjar låta som Sarek tänker jag då, och västra Sarek om man ska kunna höra surret från helikoptrarna i Padjelanta. I västra Sarek hittar jag Låptåvakkjaure, och Låptåvarasj, som rent topografiskt borde kunna passa med bilderna?

Hmm, börjar låta som Sarek tänker jag då, och västra Sarek om man ska kunna höra surret från helikoptrarna i Padjelanta. I västra Sarek hittar jag Låptåvakkjaure, och Låptåvarasj, som rent topografiskt borde kunna passa med bilderna?
Det är helt rätt, Låptåvarasj. Helikoptrar flyger längs Sarekgränsen över sjön till Tarraluoppal och Staloluokta. Vi tältade där och besteg Tsahtsa. Nästa bild, var så god!

Hmmm, påminner mig en hel del om Grövelsjöfjällen och jag vet att vi passerade ett rengärde vid landsgränsen på leden från Grövelsjöns norra ände mot Hävlingstugorna, typ 1 km sydväst om Grötvallsjön. Så jag får väl gissa att det är där ni är.

/ Stefan

Hmmm, påminner mig en hel del om Grövelsjöfjällen och jag vet att vi passerade ett rengärde vid landsgränsen på leden från Grövelsjöns norra ände mot Hävlingstugorna, typ 1 km sydväst om Grötvallsjön. Så jag får väl gissa att det är där ni är.

/ Stefan
Rätt område, men fel fjäll.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.