Gissa position

Försöker sammanfatta:

Vi är någonstans mellan Stor-Väktaren och Gråsjön när det gäller latitud. Det finns en stig i sydöstlig riktning från sjöns södra utlopp. Fråga: Finns stigen markerad på "Min Karta"? Och av ledtrådarna så verkar det vara en del myr om man rör sig sydöst om sjön? Verkar också som att den inte ligger i anslutning till en väg då sjön är lite otillgänglig?

Jag drar till med en chansning på Hemvattnet i Jougdadalen alternativt Stor-Fulvurn i Hotagen.

Försöker sammanfatta:

Vi är någonstans mellan Stor-Väktaren och Gråsjön när det gäller latitud. Det finns en stig i sydöstlig riktning från sjöns södra utlopp. Fråga: Finns stigen markerad på "Min Karta"? Och av ledtrådarna så verkar det vara en del myr om man rör sig sydöst om sjön? Verkar också som att den inte ligger i anslutning till en väg då sjön är lite otillgänglig?

Jag drar till med en chansning på Hemvattnet i Jougdadalen alternativt Stor-Fulvurn i Hotagen.
Stor-Fulvurn är rätt!
Vi gick dit från Siverflykojan som ligger vid den närmsta grusvägen österut, ca en mils vandring på en emellanåt otydlig stig ner till Stor-Fulvurn/Storån, över många myrar och ödsliga orörda granskogar 🙂

Stor-Fulvurn är rätt!
Vi gick dit från Siverflykojan som ligger vid den närmsta grusvägen österut, ca en mils vandring på en emellanåt otydlig stig ner till Stor-Fulvurn/Storån, över många myrar och ödsliga orörda granskogar 🙂

Woho! Har varit sugen på att vandra i fjällen kring Hotagen ganska länge nu, men har aldrig blivit av. Ser fint ut i alla fall från bilderna du laddade upp.

Vi fortsätter med sjöar. Var är bilden tagen?

4N0A2486_Crop.jpg

Senast ändrad:
Jag är kanske helt fel ute, men en sjö som jag tycker ser ut att stämma med kartan är Mansjön i Skäckerfjällen, isf kan fotot vara taget efter vandringsleden där den går ner en bit nordost om Anjeskutans topp?

Jag är kanske helt fel ute, men en sjö som jag tycker ser ut att stämma med kartan är Mansjön i Skäckerfjällen, isf kan fotot vara taget efter vandringsleden där den går ner en bit nordost om Anjeskutans topp?

Det är helt korrekt, snyggt gissat! Kände du igen omgviningen eller gick du helt efter kartan?

Bollen är din.

Jag kände inte igen miljön mer än att det såg ut att kunna vara Jämtland, så använde länsstyrelsens terrängkarta och även eniro flygfoto för några detaljer. Nu hade jag tur att detta i princip var det första området som fick en närmare titt.

Här är en ny bild, vad är det för fjäll som syns bakom granarna?
DSC03004.JPG

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag kände inte igen miljön mer än att det såg ut att kunna vara Jämtland, så använde länsstyrelsens terrängkarta och även eniro flygfoto för några detaljer. Nu hade jag tur att detta i princip var det första området som fick en närmare titt.

Här är en ny bild, vad är det för fjäll som syns bakom granarna?Visa bilaga 43482
Det ser ut att vara ganska brant. Gissar på att vi är i Lappland och norr om Arjeplogsfjällen.

Ser ut som Darregájsse-massivet från sydost, i trakterna av Njunjes, kanske t.o.m. från sydsidan av älven?
Helt rätt!

Sen minns jag inte exakt varifrån det fotot togs, inte omöjligt att det är från sydsidan av älven nära Njunjes men tänker att det även kan ha varit lite längre ner efter leden också pga all granskog. Iaf 1-2 km ovanför Njunjes på sydsidan av älven såg det ut så här, vid ett mindre vattendrag (vilket vi inte kom över pga riktigt högvatten):
DSC02999.JPG

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.