Gissa position

Leden som passerar här har alltså ett eget namn, som dock inte står utsatt på Lantmäteriets karta. Namnet antyder att det även finns en nordligare variant, som är mer känd.

Leden som passerar här har alltså ett eget namn, som dock inte står utsatt på Lantmäteriets karta. Namnet antyder att det även finns en nordligare variant, som är mer känd.
Skulle det kunna vara längs Södra kungsleden, och då bron som ligger mellan riksröse 126A och byn (om det räknas som by) storbro?

För övrigt så är jag förvånad över att Södra kungsleden inte verkar vara utmärkt längre. Jag har för mig att den har varit det tidigare.

Skulle det kunna vara längs Södra kungsleden, och då bron som ligger mellan riksröse 126A och byn (om det räknas som by) storbro?

För övrigt så är jag förvånad över att Södra kungsleden inte verkar vara utmärkt längre. Jag har för mig att den har varit det tidigare.
Visst är det Södra Kungsleden jag menar. Begreppet används av Länsstyrelsen Dalarna och av turistbyråerna samt går dessutom att läsa på vägvisarna längs leden i Dalarna. Som jag förstått saken avses sträckan från Högfjällshotellet i Sälen via Grövelsjön till Storlien i Jämtland. Dock tror jag att begreppet inte är riktigt accepterat av alla och därför inte så välkänt.

Nej, det är inte den bron du anger. Det här vattendraget är betydligt större.

Visst är det Södra Kungsleden jag menar. Begreppet används av Länsstyrelsen Dalarna och av turistbyråerna samt går dessutom att läsa på vägvisarna längs leden i Dalarna. Som jag förstått saken avses sträckan från Högfjällshotellet i Sälen via Grövelsjön till Storlien i Jämtland. Dock tror jag att begreppet inte är riktigt accepterat av alla och därför inte så välkänt.

Nej, det är inte den bron du anger. Det här vattendraget är betydligt större.
Jag borde ha tittat lite mer på vattendraget såklart. Då går vi söderut, till Görälvsbron.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.