Gissa position

Jag tror att du hade åkt över gränsen upp till Katterat platån enligt Norgeskart.net .Toppen framför är nog Gáttercohkka, sjön till vänster Vássejávri och längst till höger ser man landtungan i västra Torneträsk.
 
Jag förstår att granitberggrunden för tankarna till gränstrakterna i norra Lappland, men vi är i en helt annan del av fjällkedjan.

Här kommer ytterligare lite mer av vyn:
khjgkhfjghjkgh.jpg
 
Nu ser jag en dalgång där granen möter kalfjället och där nere syns en spångad led. Och bakom ett fjäll som ser ut som en sockertopp. Är vi måhända i Skäckerfjällen?
 
Nu ser jag en dalgång där granen möter kalfjället och där nere syns en spångad led. Och bakom ett fjäll som ser ut som en sockertopp. Är vi måhända i Skäckerfjällen?
Nu börjar vi närma oss och har hamnat i rätt landskap, men vi är inte inom synhåll från Skäckerfjällen så den äkta "sockertoppen" syns inte.

Det är inte heller en spångad led vi ser där nere utan något annat ... och det finns fler ledtrådar i högerkanten av den sista bilden om man tittar noga.
 
Senast ändrad:
Med nya ledtrådar gör jag ett nytt försök. Du står på Jävsjöhatten i Svenskådalens naturreservat och tittar mot fjället Sjuevlie. Vi ser ett renstängsel nere på myren och anar också den huggna gatan som utgör riksgränsen mot Norge. Skulle detta vara rätt så förstår jag din kommentar att vi är långt västerut men samtidigt inte!
 
Eller så står du på Juthatten och tittar mot Bielnie, med renstängsel och riksgräns som löper längs dalgången ungefär som i föregående gissning - där jag inte får ihop vattendragens riktning och sjöarnas form riktigt. Det rejäla vattendraget bör rinna från höger till vänster i bild.
 
Med nya ledtrådar gör jag ett nytt försök. Du står på Jävsjöhatten i Svenskådalens naturreservat och tittar mot fjället Sjuevlie. Vi ser ett renstängsel nere på myren och anar också den huggna gatan som utgör riksgränsen mot Norge. Skulle detta vara rätt så förstår jag din kommentar att vi är långt västerut men samtidigt inte!
Vi rör oss åt rätt håll och det är mycket riktigt ett renstängsel och en gränsgata som syns nere i skogen. Tittar man noga skymtas till och med två gränsrösen nere i gränsgatan och ett tredje ska finnas i den bortre sluttningen. Jag har också ett precis bakom ryggen, men det är ju svårt att se!

Min tanke med väster-öster-svaret var nog mest att slippa svara på frågan för att inte göra det för enkelt så tidigt (!), med motiveringen att nästan alla svenska fjäll norr om vår punkt ligger längre österut och nästan alla svenska fjäll söder om punkten ligger längre västerut. Det här är en plats där den svenska fjällkedjan är VÄLDIGT smal, vilket alla gröna-bandare måste förhålla sig till med långa skogsetapper eller sneddning genom Norge.
Eller så står du på Juthatten och tittar mot Bielnie, med renstängsel och riksgräns som löper längs dalgången ungefär som i föregående gissning - där jag inte får ihop vattendragens riktning och sjöarnas form riktigt. Det rejäla vattendraget bör rinna från höger till vänster i bild.
Och här hamnade vi helt rätt!


De här delarna av Offerdalsfjällen består av granit, vilket vi annars nästan bara hittar i gränstrakterna mot Norge långt norrut i våra svenska fjäll. Det är inte något stort område som ser ut såhär, men det är väldigt karakteristiskt och otroligt kargt jämfört med alla berg runtomkring. Variationen är stor om man sedan rör sig västerut bort mot Skäckerfjällen.


Bollen till Elvah!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.