Gissa position

Hmm, såg ju väldigt mycket ut som Rago eller Skjomen. Annars tänker jag på Sørnorge. Det påminner också en aning om några klumpar omkring Okstindan. Kan det vara omkring Artfjället?
 
Ser ut att vara ett stenigt område. Möjligen är du någon mil öster om Abisko och fotar västerut över sjön Vuoskkonjarga?

Ja, området är stenigt så det räcker. Vuoskkonjárgga är inte rätt men träff på länet.

Hmm, såg ju väldigt mycket ut som Rago eller Skjomen. Annars tänker jag på Sørnorge. Det påminner också en aning om några klumpar omkring Okstindan. Kan det vara omkring Artfjället?

Nej, det är inte någonstans kring Artfjället. Vi är som sagt i Norrbottens län. Sjön kan knappast sägas vara något stort besöksmål för vandrare.
 
Hmm, knepigt. Stenrösen och björk i kombination finns ju på några platser. Jag tänker bl.a. på området söder om Akkajaure i Stora Sjöfallets NP. Sen har vi ju det stora området mellan Skellefteälven och Piteälven, där jag aldrig gått. Där lär finnas sten så det räcker. Kanske vi får en ledtråd?
 
En ledtråd kommer här. Sjön är del i ett stort, kraftfullt och svårvadat vattensystem. Vill man nå grusstranden på bilden får man gå minst sju kilometer och passera två broar.
 
Har svårt att få karta och bild att riktigt stämma överens, men Lulep Miehkak passar in ganska bra på beskrivningen. Och där är det onekligen få vandrare som passerar.

/ Stefan
 
... , men Lulep Miehkak passar in ganska bra på beskrivningen. Och där är det onekligen få vandrare som passerar.

/ Stefan

Men destå fler fiskare kommer inflygande till campen någon kilometer bortom grusstranden. Lulep Miehkak är rätt! Del i den forsrika Piteälven. Fotad från en udde på södra stranden.

Varsågod, nästa bild.
 
Var inne på det spåret redan igår, men tyckte som sagt var att karta och bild inte riktigt stämde överens.

Då kör vi vidare med en bild som jag misstänker blir kortvarig. Från sommarens finaste tältplats och frågan är var står tältet?

/ Stefan

IMG_0318.JPEG
 
Som jag misstänkte blev den kortlivad. Jo vi tältade under 3 magiska nätter under försommarens stora värmebölja uppe vid den lilla tjärnen mellan de två topparna på Skedbrofjället. Var så varmt att det till och med gick att bada och simma i sjön :)

Nästa bild

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...