Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Ja, jag hade en minnesbild (och bild, se nedan) av toppen från 2007 års vandring. Bifogar också nästa gissningsbild, vad gör han där egentligen (och var)?
Jag gissar att han utnyttjar en snöbrygga för att komma över jokken. Och den mest berömda snöbryggan är väl den över Tjåggnårisjåhkå i centrala Sarek. I så fall är fotot taget mot väster.
Ännu en fullträff för Sauvakavelija! Bra jobbat! Jag antar att även du har passerat här vid något tillfälle?
Fotot är taget från västra stranden av den lilla namnlösa sjön direkt nedströms Råvejávrre. Utloppet från R kommer fram under en stentröskel i bildens mitt, i det mörka partiet vi ser i vattenlinjen. Men vi ser också att lite vatten rinner runt stentröskeln och kommer fram till vänster i bilden. När jag gick över här i somras var djupet där bara någon dm. Vid högvatten bör det naturligtvis vara mera. Ny bild igen!
Nej, det är renodlad fjällnörderi för min del. Först såg det ut att inte vara så mycket att se i bilden, förutom att det såg ut lite som Padjelanta. Sen tittade jag runt lite med kartan och kom snart ihåg stenbron, hade läst om den förut.
Nästa bild, vad gör han den här gången och var?
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
1 kommentar
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
25 år. Ett kvartssekel har passerat sedan jag senast stod på toppen av Kilimanjaro. Bestigningen ingick i en åttamånaders vandring genom Massajland ...
1 kommentar