Gissa position

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Då blir det dags för ett vattenfall i en imponerande ravin. Var någonstans?

Bilagor

• kjhdhdfhkjv.jpg
    kjhdhdfhkjv.jpg
    66.3 KB · Visningar: 321

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Så stiligt!
Kräver en gissning. Terrängen påminner om gränstrakterna till Norge uppe i Padjelantområdet, men ingen ravin jag känner igen dock. Guovddelistjåhkkå och jokken som rinner ner mot Guovddelisjavrasj?

Calle
Edit: kom en till bild medan jag skrev, men jag håller kvar vid min gissning

Så stiligt!
Kräver en gissning. Terrängen påminner om gränstrakterna till Norge uppe i Padjelantområdet, men ingen ravin jag känner igen dock. Guovddelistjåhkkå och jokken som rinner ner mot Guovddelisjavrasj?

Calle
Edit: kom en till bild medan jag skrev, men jag håller kvar vid min gissning

Nej, det här är i ett betydligt mer välbesökt område.

Intressant bild. Jag anar att sjön ligger på andra sidan av en dalgång där man ser över dalgången mot ravinen på andra sidan.

Blickar du mot väst över Tarradalen med sjön Bajep Buojdes i förgrunden?

Thure

Intressant bild. Jag anar att sjön ligger på andra sidan av en dalgång där man ser över dalgången mot ravinen på andra sidan.

Blickar du mot väst över Tarradalen med sjön Bajep Buojdes i förgrunden?

Thure

Nej, fortfarande fel område.

Den andra bilden är tagen från en led som är relativt välvandrad där man nästan säkert möter andra vandrare om man går här under säsong.

Fortsätter man framåt på leden så passerar man nedre avslutningen på ravinsystemet med ett litet, men väldigt vackert, vattenfall. För att se storheten av ravinen på första bilden måste man dock upp för backen några hundra meter från leden.

Går du på Nordkalottenleden och kan det vara bäcken/ravinen några kilometer väster om Sårjåsjaure?

Nej, det är inte Nordkalottleden. Inte heller någon annan av de stora namngivna lederna. Däremot så är det här ett populärt sidospår för de som vill avvika några dagar från en av de 'stora' lederna.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.