Gissa position

Kunde var norra Jämtland då. I södra Borgafjällen väst sjön Saxaborga finns ett par broar som kan stämma med min gissning av höjden med lågväxande björkskog.

Thure

Kunde var norra Jämtland då. I södra Borgafjällen väst sjön Saxaborga finns ett par broar som kan stämma med min gissning av höjden med lågväxande björkskog.

Thure

Det närmar sig, men inte riktigt framme än.

Berggrunden är lite speciell i området, vilket återspeglas i närmaste fjällets namn!

Bilagor

• uyhgffdgjh.jpg
    uyhgffdgjh.jpg
    88.5 KB · Visningar: 308
Jag gick sträckan för bara några veckor sedan, så vyerna sitter fortfarande ganska färskt i minnet. De enda jag träffade uppe på fjället på en och en halv vecka var årets första blå-bandare på väg norrut. Annars får man vara rätt mycket ifred i de här trakterna.

Här kommer en bro-bild till:
Övre mysklan tänker jag på.

Då går jag vidare och gissar på Ullersjöbäcken Ullersjön och Rödfjället. Dessa ligger strax öster om Stor-Blåsjön.

Menar du förresten gröna-bandare eller är det folk från Stora Blåsjön?

Thure

Då går jag vidare och gissar på Ullersjöbäcken Ullersjön och Rödfjället. Dessa ligger strax öster om Stor-Blåsjön.

Menar du förresten gröna-bandare eller är det folk från Stora Blåsjön?

Thure

Där blev det helt rätt.

Och jag menar förståss gröna-bandare. Det blir nog lite väl jobbigt för kajakpaddlarna utefter blå bandet att välja den här vägen.... En och annan från lokalbefolkningen (och även en och annan husbilsturist) hittar nog hit också eftersom platsen ligger på bekvämt dagstursavstånd från Ankarede.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Bild från 2012 när min fjällkompis samojeden Totte var hälften så gammal som idag.

Var?

Thure

Bilagor

• totte2012.jpg
    totte2012.jpg
    25.1 KB · Visningar: 370
Vilken bäck?

Det var populärt med bäckar ett tag så vi tar en till! Vilken bäck följer tjejen?
/Lasse Å

Bilagor

• noname-0216.jpg
    noname-0216.jpg
    126.2 KB · Visningar: 327

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.