Gissa position

Ledtråden verkar stödja det som var mitt första intrycket, nämligen att vi är kvar i Rapadalen.
Kan det vara Gadokvarasj som syns i bakgrunden?

Ja vi är kvar i Rapadalen men det är inte Gadokvarasj som syns i bakgrunden. Vi tittar söderut och det som syns är något mycket bekant.

Nej, det är högre upp efter älven, en "kam" som går ner mot Rapaälven. Och bilden är tagen mer mot sydost än rakt söderut som jag skrev tidigare.

Javisst. Bilden är tagen där Rapaälven delar sig - den södra tarmen. Den södra sidan är helt annorlunda än den norra.Bollen är din Tore.

Bilagor

• Utsidam010.jpg
    Utsidam010.jpg
    64.9 KB · Visningar: 463

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Här kommer en ny gåta. Vad heter berget och vad heter sjön i förgrunden?

Bilagor

• IMG_0243 - kopia.jpg
    IMG_0243 - kopia.jpg
    52.3 KB · Visningar: 453
En första ledtråd. Jag skrev "Var är detta?". Jag skulle kunna ha skrivit "Vad är detta?". Om ni tittar noga på bilden så skymtar en upp och nedvänd båt. Här fanns för många år sedan en roddled.

Bilagor

• UtsidanBW-02.jpg
    UtsidanBW-02.jpg
    45.6 KB · Visningar: 413
Vattnet ni ser utgör en gräns mellan två nationalparker. På andra sidan finns en plats som förr hade stor betydelse för samerna.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.