Gissa position

Så därför drar jag också till med Njoatsosvagges övre del sett mot NV

Helt rätt, imponerande! Jag tolkar av Nuukeers text att han nog är inne på samma tankebanor.

Trodde faktiskt att detta skulle bli svårare med tanke på ljuset där mest konturerna syns, även om det fanns lite ledtrådar i texten mht väderstreck. Nu tänder vi ljuset lite mer, och mycket riktigt Njoatsosvagge's övre del sett från Alep Njoatsosjávrre's södra strand.
Vi hade en underbar kväll med flockar på 100 tals renar som passerade förbi tältet.

Bilagor

• 8(21).jpg
    8(21).jpg
    41.8 KB · Visningar: 397

avslutad210712

Gäst
Helt rätt, imponerande! Jag tolkar av Nuukeers text att han nog är inne på samma tankebanor.

Trodde faktiskt att detta skulle bli svårare med tanke på ljuset där mest konturerna syns, även om det fanns lite ledtrådar i texten mht väderstreck. Nu tänder vi ljuset lite mer, och mycket riktigt Njoatsosvagge's övre del sett från Alep Njoatsosjávrre's södra strand.
Vi hade en underbar kväll med flockar på 100 tals renar som passerade förbi tältet.

Är fullkomligt övertygad om att Nuukeers ledtrådar i de senaste x antal bilderna beror på att han vetat exakt vart fotona är tagna men han vill inte svara rätt hela tiden för då blir det lite enformigt.

avslutad210712

Gäst
Nu vrider vi tillbaka klockan 36 år i tiden och har man sett det här vattendraget lär det vara en ganska lätt uppgift annars kanske den håller mer än tre gissningar *L*. Lite mörk bild men det är ett dia som är inscannat på en vanlig flatbäddsscanner.

Bilagor

• scan-00060.jpg
    scan-00060.jpg
    39.8 KB · Visningar: 386

avslutad210712

Gäst
Förhoppningsvis lite ljusare nu

Bilagor

• scan-00060.jpg
    scan-00060.jpg
    53.5 KB · Visningar: 380

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag var inte hundra på svaret, annars hade jag nog gjort en Nukeer och avvaktat.
Har inte sett det från den vinkeln när vattenståndet varit så pass högt i Sädva.

Vi ser ett av inloppen till en sjö. Vilken är sjön?

Bilagor

• DSC_7241.jpg
    DSC_7241.jpg
    79.5 KB · Visningar: 631
Hmm.......hårt beskuren bild, hade tydligen varit för lätt annars. Så området borde väl vara väl känt. Men jag får inte ut mycket information. Vi är på kalfjället strax över trädgränsen och vegetationstypen, tja, det luktar väl Västerbottenfjällen ändå?

Lurigt.

Men för att dra igång gissandet. Det är Virihaure man ser. Ska jag dra till med en tokgissning är du i västra Padjelanta och det är Sareks toppar som är bortskurna.

Stefan

Författaren är mycket riktigt en kvinna men inte Kerstin Ekman och sjön är inte heller Strömsvattnet.
Kameran pekar i sydostlig riktning. Vi är en bit från allfarvägarna även om det finns en led på bilden.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.