Gissa position

Trevligt att tråden vaknat till liv igen.

Två små sjöar med glaciärvatten av färgen att döma. Jag tror du är i södra änden av Miehttjevágge, strax söder om fjället Gásak. Fotoriktning sydost.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Från glaciärsjöar till ett betydligt grönare landskap. Var står fotografen?

Bilagor

• Fjällen 2014 014.jpg
    Fjällen 2014 014.jpg
    63.2 KB · Visningar: 506
Tja, kan ju inte påstå att jag känner igen mig... Men på minner om de öppna sumpmarker man passerar från Vålådalen / Vallbo söderut. Gissar på Vargtjärnflätet

//Peter

Västra Sjaunja?

Landskapet påminner mig en hel del om västra Sjaunja. Skulle t.ex kunna vara Bolnnucohkka som vi ser i bakgrunden...

Då provar jag med att du står på leden mellan Dalavardo och Vindelkroken. Den närmaste höjden kan i så fall vara Birdietjåhkka?

Mitt i prick, Tobbe!

Bilden är tagen någon kilometer söder om bron över Varenodjuhka, alltså 2-3 kilometer norr om Dalavardo, som var vårt mål för dagen. Fotot är taget i nordvästlig riktning sent på eftermiddagen i början av juli.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips