Gissa position

Imponerande

Helt riktigt! Mycket imponerande. Du kan din svenska fjällvärld. Sjön kallas helt riktigt för "1074" på fjällkartan och är belägen mellan Vuosskelvagge och den nordvästra delen av Guhkesvagge. Det nedre fotot är taget mot Ahkkamassivet.

Senast ändrad:
Vilken topp har en sådan här fårad bergvägg?

Bilagor

• bildgåta.jpg
    bildgåta.jpg
    292 KB · Visningar: 330

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det där är taget från Palkastak (1508) ner i Vistasdalen.

Såg lite andra bilder du tagit från området i somras på Sweclockers - fantastiskt fina!

Attans. Kanske bäst att inte ha relevant bild så lättilgänglig i fortsättningen.

Det bör noteras att det är en mäktig vy som man får se från denna topp - och om man dessutom bestiger toppen 1550 så får man en suverän utsikt in mot Unna Reaiddávággis smäckra toppar.

Här är i alla fall den fullständiga vyn, cirka 200 gånger 100 graders vinkel:

Bilagor

• 14678676727_bf5b74df0f_z.jpg
    14678676727_bf5b74df0f_z.jpg
    124.6 KB · Visningar: 561
Attans. Kanske bäst att inte ha relevant bild så lättilgänglig i fortsättningen.

Inte så bra i den här tråden alltid, men annars uppskattar i alla fall jag när folk lägger ut sina bilder. Särskilt om de är tagna lite utanför de vanliga stråken.

Jag fortsätter på temat uppifrånbilder:

Bilagor

• jhbvfcfkj.JPG
    jhbvfcfkj.JPG
    42.7 KB · Visningar: 550
Tror att du är kvar på samma berg och har zoomat in vattenfallet (i bäcken som kommer ner från sjön 1344, m.m.) på andra sidan Unna Reaiddávággi.

Så riktigt så, förutom att jag flyttat mig till toppen 1550.

Håller dessutom med Nukeer om att utsikten därifrån in mot Unna Reaiddávággi är fantastiskt fin.
Väldigt fina bilder, både dina och Nuukeers! Du råkar inte ha en mer utzoomad bild på vattenfallet? Har flera gånger funderat på hur sluttningen ser ut t.v. om bäcken och om det går att ta sig upp/ned till hyllan ovanför utan problem här.

Jag fortsätter på temat vattenfall. Dock lite blygsammare storlek både på fallet och på höjden som jag har fotat ifrån...

Bilagor

• 426_liten.jpg
    426_liten.jpg
    161.9 KB · Visningar: 465

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.