Gissa position

Intressant med en bildgåta där en aktuell och omdebatterad prospektering pågår.

Jag tar en ny gåta, inte så omdebatterad plats men i trakterna finns en anknytning till förra gåtan...

Calle

Bilagor

• IMGF_130.jpg
    IMGF_130.jpg
    82.9 KB · Visningar: 379
Anknytningen till förra gåtan tror jag är gamla silvergruvan i Silbbatjåhkkå.
Vi ser östra sluttningen av höjden 1208 i bildens högerkant och Silbbatjåhkkå till vänster.

Anknytningen till förra gåtan tror jag är gamla silvergruvan i Silbbatjåhkkå.
Vi ser östra sluttningen av höjden 1208 i bildens högerkant och Silbbatjåhkkå till vänster.

Du är helt rätt inne i tänket med anknytningen, men platsen är inte rätt och jag hade det "gruvliga" några km snett bakom mig. Längre söderut ska vi.

Calle

Jag tror att du har gått från Lunndörren till Lill-lunndörren. Vi blickar ut över Lillådörren (åt nordväst). Och snett bakom dig har du Gruvfjället.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tror att du har gått från Lunndörren till Lill-lunndörren. Vi blickar ut över Lillådörren (åt nordväst). Och snett bakom dig har du Gruvfjället.

Där satt den!
Fotoplatsen är egentligen där Lillådörren och Storådörren möts, men fotoriktningen är mot nordväst. Man kan skymta lite blått i dalen och det är efter att Lillån gått ihop med Tronnan, man skymtar även Vålåvalen. Plåtat inte så långt från den gråmulna bilden #7507.

Stafettpinnen är din.

Calle

Aha! Det var lite längre norrut än jag trodde. Men stället var bekant. Kanske inte så konstigt eftersom jag var i de krokarna för bara en vecka sedan! :)

Nu ska vi någon annanstans. Var stod jag?

Bilagor

• IMG_3331liten.jpg
    IMG_3331liten.jpg
    60.2 KB · Visningar: 442
Klurigt?

Ovanstående foto är taget mot nordost. Nedanstående foto är taget mot västnordväst, fast från några hundra meters högre höjd.

Bilagor

• Sarek 2014 165.jpg
    Sarek 2014 165.jpg
    39.6 KB · Visningar: 406

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.