Gissa position

Det bliver et gæt, jeg har ikke noget billede selv fra præcist den position, selvom jeg har passeret området, og derfor virker det bekendt, men nu til sagen:

Du står nordøst for Jurunjavrre og enten er det Jurunvagge eller Seldutvagge vi aner i baggrunden.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Ps Håber vejret er bedre i dag, her i Danmark skinner solen :)

Helt klart är vädret bättre idag än när den här bilden togs. Din gissning är inte rätt Lars, men jag ger en ledtråd. Alldeles vid fotoplatsen delar sig leden i två olika riktningar.

Calle

avslutad210712

Gäst
Padjelantaleden drygt en kilometer söder om Staloluokta och jåkken är kieddejåkka. Fotoriktning österut.

avslutad210712

Gäst
Låt se hur länge den här överlever. Misstänker att rätt många av utsidans medlemmar passerat den här tältplatsen.

Bilagor

• gissa_position.jpg
    gissa_position.jpg
    38.8 KB · Visningar: 376
Ser visserligen bara bilden på mobilskärmen... Jag tycker att det liknar Tjäktapasset. Saknar dock stugan på toppen. Nåja, nu har jag iaf gissat!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslutad210712

Gäst
Om man går samma väg som Kalle och Lasse så är chansen att träffa på björn väldigt stor nuförtiden.

avslutad210712

Gäst
Däremot har Ville, Valle och Viktor inte vaggat fram här även om man skulle kunna tro det

avslutad210712

Gäst
Kanske Lasse och Kalle tältade här på sin väg mot andra mål.
Om man går samma väg som Kalle och Lasse så är chansen att träffa på björn väldigt stor nuförtiden.
Svaret kommer vid lunch om ingen prickat rätt men jag lovar att går du här VILL du träffa på björn
Däremot har Ville, Valle och Viktor inte vaggat fram här även om man skulle kunna tro det

Kalle = Carl von Linne
Lasse = Lars Montin en av Carls lärjungar
Vägen är Linnes väg mellan Kvikkjokk och Tarraluopla
Att man vill träffa på björn när man går den här vägen är rätt självklart eftersom det är björn (saarstad) som kör båten över till Kvikkjokk så man slipper simma.
Att man kan tro att Ville, Valle och Viktor har vaggat fram här är namnet på dalen dvs Vallevagge

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.