Gissa position

Vi måste ju lösa Kalles gåta färdigt också! En uppgift för rasmus.f eller någon annan Jämtlandskunnig. Själv har jag tyvärr inget att bidra med.

Eller får vi kanske en ledtråd till?

Hälsn Pelle

När jag såg Kalles bild var jag inne på samma tänk som Rasmus, men då jag gick fram en sida till såg att han gissat just det och att det var fel.
Det enda jag kan tänka mig då är att fjället vi ser är 1192 i Smällhögarna och att sluttningen vi ser bara lite av i förgrunden till vänster hör till Gruvsmällen.

Calle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Terrängformationen måste således vara Kyrkstenen, hemmanet är Nyhemmen och fjället vi ser är Kyrkstensskaftet.

En del av det Norra, närmare bestämt. Bilden tagen strax väster om Nyhemmen.

I grevens tid, för nu (som i nu) far jag till Borgafjäll -- och snön! Halvannan meter, ryktas det...:cool:

Det var ledtråden om hemmanet som ledde mig rätt. Lycka till i snön!

Nästa gåta kommer här.

Calle

Bilagor

• IMGF_112.jpg
    IMGF_112.jpg
    125.7 KB · Visningar: 450
Svårt?
Fotoplatsen är på ungefär samma höjd som där Kalle tog sin bild, fotoriktningen är däremot åt NV och leden har haft sina bästa dagar...

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.