Gissa position

Helt korrekt. Gálmme är toppen till vänster.

Det var som... En chansning som gick hem. Var frustrerad på Tobbes bild eftersom jag tyckte att jag borde kunnat fixa den, man ju varit i princip i varenda hörn i Jämtland. Men det är ju bl.a. det som är tjusningen med den här tråden.
Ny bild kommer här.

Calle

Bilagor

• IMGF_107.jpg
    IMGF_107.jpg
    29.3 KB · Visningar: 407
Här kommer man med en förstasidesnyhet, men ingen gissning ändå. Är det OS som spökar;)

Utökar bilden lite.

Calle

Bilagor

• IMGF_108.jpg
    IMGF_108.jpg
    31.7 KB · Visningar: 373
Toppen til venstre virker bekendt og er på en eller anden måde distinkt, men jeg har været gennem mit billedarkiv for kandidater, men uden held.

Der må kortstudier til senere i aften :)

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Då vågar man ju knappt gissa om man nu skulle gissa rätt innan Lars hinner göra några kartstudier... (Men det är nog inte så stor risk att det blir rätt...)

En vild gissning: Årjep Sávllo till vänster i bild? Nuorttá Sávllo bör då finnas strax utanför höger bildkant och sjön är i så fall Bieskehávrre.

Då vågar man ju knappt gissa om man nu skulle gissa rätt innan Lars hinner göra några kartstudier... (Men det är nog inte så stor risk att det blir rätt...)

En vild gissning: Årjep Sávllo till vänster i bild? Nuorttá Sávllo bör då finnas strax utanför höger bildkant och sjön är i så fall Bieskehávrre.

En vild men bra gissning. Men det är inte rätt.

Spännande om Lars prickar rätt med sina kartstudier eller om du Tobbe hinner före. Eller kanske någon annan...

Calle

Hmmm . . . "en bra, men inte ratt gisning" men ingen bemærkning om at vi er langt derfra . . . dette kunne betyde at vi er tæt på ;)

Så hvor har vi en bred, men langsmal sø i det område ? Dette kunne være Kaskaure (eller Låddavrre) i forgrunden ?

Billedet er taget om aftenen, men det ser ud til at der stadig er lidt sol på venstre side af fjeldet, så jeg tror billedet er taget mod nord ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Rätt

Efter ett bra teamwork kom de rätta svaren. Sjön är Mavasjavrre och vi har Ahkaris i fonden samt Nuortta Sávllo utanför vänster bildkant.
Blir lite svårare om man tar bort en såpass markant bergsprofil ;)
Jag smög in en ledtråd om en förstasidesnyhet, det var en syftning att vyn är i princip lika den som omslaget till BD14.
Jag lägger in den obeskurna bilden.

Calle

Bilagor

• IMGF_109.jpg
    IMGF_109.jpg
    55.7 KB · Visningar: 512
Hm, den ledtråden missade man ju såklart! Men jag kan ju alltid skylla på att jag bara har Calazos karta över det området... Fin bild f.ö.!

Hoppas att Lars har någon ny klurig bild på lager...

Takker :)

Jeg fandt mit eget billede taget lidt længere mod vest af samme motiv - det er dog ikke så skarpt i baggrunden, men det var derfor at jeg synes profilen/motivet virkede bekendt.

Jeg skal finde en ny gåde senere i aften - må passet jobbet lidt her i løbet af dagen.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Bilagor

• IMG_5751.jpg
    IMG_5751.jpg
    57.9 KB · Visningar: 467

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.