Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra att hålla humöret uppe med lite kartstudier. Det är dock inte Lövhögen. Lite fel riktning i förhållande till Kesudalen (som var den första gissningen) och även lite längre "dagsmarsch" krävs.
Varför ska man låta bli att gissa... särskilt när det är närmaste gissningen hittills.
Fotoriktningen är väst - nordväst och det är fortfarande en bit kvar på marschen.
Om man nu lägger samman alla ledtrådar så fotar du västerut och har ett 1100 m högt fjäll på höger sida, förmodligen en bit bortom Grönvallen. I så fall är du i Rulldalen, längs Rullån och har Hottögsfjället till höger och Fangvalen längre fram till vänster. Om inte heller detta stämmer tycker jag att någon jämtlandskunnig person får göra en insats!
Om man nu lägger samman alla ledtrådar så fotar du västerut och har ett 1100 m högt fjäll på höger sida, förmodligen en bit bortom Grönvallen. I så fall är du i Rulldalen, längs Rullån och har Hottögsfjället till höger och Fangvalen längre fram till vänster. Om inte heller detta stämmer tycker jag att någon jämtlandskunnig person får göra en insats!
Ingen jämte eller jämtlandskunnig behövs, det är helt korrekt! Hårt arbete lönar sig bevisligen.
Rulldalen har för övrigt en fin fjällbarrskog och är en trevlig ingång till Anaris, men inte så många tar den vägen.
Ja, det där var inte lätt, men med många gissningar och väl avvägda ledtrådar så gick ju även detta. Kanske man borde pröva Jämtlandsfjällen lite mer, men Lappland lockar ju som vanligt............
Här kommer en ny bild. Har man varit här så känner man nog igen sig. Har man inte varit här kan det vara svårt. Men då får vi köra med ledtrådar. Vad heter sjön?
Nånting påminner mig om Padjelanta och om dalgången som sakta faller österut norr om Aralåbtå. Men det är inte särskilt mycket åt öster från föregående gissning.....
Kan det vara ifrån Vousskelvágge i St. Sjöfallet?? Även om jag minns det som mera stenigt.
Sjön kan vara Vousskeljávrre? Och då är det väl Áhkká som syns i bakgrunden?
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...