Gissa position

Långt kvar räknat från Miellätno utesluter väl Padjelanta. Och vinterledkryssen utesluter Sarek. Alltså är vi norr om Akkajaure. Är vi rentav i en flackare del av Tjäkktjavagge, t.ex. mellan Sälka och Singi kanske? Det är min gissning.

Hälsn Pelle

Nu börjar det brännas på allvar!

Om jag ser rätt i bilden så korsar vinterleden jokken en bit framöver. Det skulle då kunna handla om ett biflöde till Tjäkktjajokken. Men där är ju några att välja mellan och fjällen i bakgrunden ser ju rätt beskedliga ut. Jag får inte ihop det............

Om jag ser rätt i bilden så korsar vinterleden jokken en bit framöver. Det skulle då kunna handla om ett biflöde till Tjäkktjajokken. Men där är ju några att välja mellan och fjällen i bakgrunden ser ju rätt beskedliga ut. Jag får inte ihop det............

Lyft blicken lite och tänk på vad jag sa om brännvidden......

Du menar antagligen att fjällen ändå är rätt höga. Det verkar som om dalgången drar iväg åt vänster. Möjligen har du tältat vid Sälkastugorna (utanför bild till höger) och vi tittar upp i Stuor Reaiddavaggi.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Norr om Unna Allakas?

Tycker det ser lite flackt ut för att vara vid Tjätkastugan och Sälka tror jag inte heller på.

Thure

Strax N om Tjäktjastugan?

Calle

Nära nog, strax S om. Jag har gått över bron, men i stället för att ta höger mot stugan tagit till vänster och slagit läger en bit bort, bildriktning ungefär SO. Vad vi ser är alltså början på ravinen som bron korsar. Det ser onekligen väl flackt ut, men topparna är dolda av molnen och som sagt det kan vara taget med ett svagt vidvinkelobjektiv,
Next please!

Då provar jag en bild från en regnvädersdag...

Calle

Bilagor

• IMGF_54.jpg
    IMGF_54.jpg
    41.5 KB · Visningar: 419
Då provar jag en bild från en regnvädersdag...

Calle

Det var inte mycket att gå på. Men det påminner om en trakt som nyligen varit i ropet bland Utsidans bilder, nämligen den ovan Njåtjåsvagge, på Sareksidan. Så jag gissar att vi står efter stigen sydväst om Tjievrra och blickar över Njåtjåsvagge bort mot Tjuollda. Tarrekaise är skymt av regnmolnen.

Det var inte mycket att gå på. Men det påminner om en trakt som nyligen varit i ropet bland Utsidans bilder, nämligen den ovan Njåtjåsvagge, på Sareksidan. Så jag gissar att vi står efter stigen sydväst om Tjievrra och blickar över Njåtjåsvagge bort mot Tjuollda. Tarrekaise är skymt av regnmolnen.

Det är inte rätt område. Men trakten har nyligen varit i ropet...

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.