Gissa position

Det kan man ju fråga sig på nått vis, just som du skriver. Mycket riktigt är det ju inte Vassjabakte, utan Tsatsa. Lagerföljderna är helt annorlunda på den sidan. Dessutom kan man ju jämföra, bilden här. med en större utifrån samma vandring ‘dagen efter‘, på större avstånd. (här nedan)
Tiden är grym mot gårdagens diabilder. En klarblå himmel år 1991 blir blekgrå av tidens tand, nedpackad i lådor på tjugo år.

Hoppas nu någon har nått nyare med högre kulör att gissa på.

Bilagor

• imm-026.jpg
    imm-026.jpg
    43.7 KB · Visningar: 731
Provar med en från -88(!)

Ja, vi drar väl igång med en gissning då.

Eftersom det ser lågfjällsbetonat ut söker jag mig söderut, jämfört med det normala gissningsområdet. Små trappstegsfall och omgivande lågfjäll finns det dock gott om i vår fjällvärld. Icke desto mindre tycker jag att platsen påminner om en där jag ätit lunch en gång (med bättre väder en vad du verkar ha haft Åke). Så jag gissar på Stievkajuhka i Skebleskalet, Ammarfjället. Fotot är taget i sydostlig riktning så den resliga inramningen Sjnjurtjuoke och Buråive syns inte på bilden. Istället ser vi ut mot Skebleskalet förlängning i sydost med Guovvdavaratje i bakgrunden.

Det var mycket broderande för en gissning som sannolikt slår fel. Men vi har då en utgångspunkt och jag fick tillfälle att berätta lite om hur det ser ut i Skebleskalet, denna inte alltför namnkunniga dal i Vindelfjällen.

Ja, vi drar väl igång med en gissning då.

Eftersom det ser lågfjällsbetonat ut söker jag mig söderut, jämfört med det normala gissningsområdet.
Där skulle du ha stannat!:) Det må se lågfjällsbetonat ut men det kan eventuellt ha varit en vidvinkel inblandad.

Rättelse: bilden är från -87, 9/7 närmare bestämt.

Tältet är ett Fjällräven Cyqlon, knappast en av deras storsäljare direkt. Lågt och med kraftigare alubågar än normalt bör det ha varit något av det mest stormsäkra av sin tid. Trångt dock!

Efter Miellädno, i närheten av Alkavare kanske?

Bra beskrivning dock Thomas, fick samma vibbar själv. Kompletterar med en bild av Stievkajuhka när det börjar bära utför mot Vindelälven.

Calle

Bilagor

• Stievkajuhka.jpg
    Stievkajuhka.jpg
    126.8 KB · Visningar: 502

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Efter Miellädno, i närheten av Alkavare kanske?

Bra beskrivning dock Thomas, fick samma vibbar själv. Kompletterar med en bild av Stievkajuhka när det börjar bära utför mot Vindelälven.

Calle

Mäktigt fall där! Vadade du jokken så långt nere?

Fin bild! Inte utan att man blir lite sugen.
Miellädno är åtskilligt närmare, men långt kvar än...

Miellätno är närmare, men det är långt kvar. Samtidigt ska vi hålla oss söder om det normala gissningsområdet (som skrevs som svar på min första gissning). I och med att jag inbegriper Sarek i min definition av det normala gissningsområdet har vi redan med Miellätno sett till att inte uppfylla den senare förutsättningen. Möjligen förstod jag Åkes svar fel.

Men i ett försök att hålla ihop ledtrådarna samtidigt som jag försöker placera bilden i ett rumsligt sammanhang gissar jag nu på Gievgesjågåsj, jokken som avvattnar Gievgesjávrasj på Svártinjunjes-halvön.

Långt kvar räknat från Miellätno utesluter väl Padjelanta. Och vinterledkryssen utesluter Sarek. Alltså är vi norr om Akkajaure. Är vi rentav i en flackare del av Tjäkktjavagge, t.ex. mellan Sälka och Singi kanske? Det är min gissning.

Hälsn Pelle

Långt kvar räknat från Miellätno utesluter väl Padjelanta. Och vinterledkryssen utesluter Sarek. Alltså är vi norr om Akkajaure. Är vi rentav i en flackare del av Tjäkktjavagge, t.ex. mellan Sälka och Singi kanske? Det är min gissning.

Hälsn Pelle

Ja, se på f-n, det är ett vinterledkryss en bit bakom tältet. Det var uppmärksamt!

Låt oss följa denna gissning.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.