Gissa position

Någon måste ju börja gissa! Min första känsla var att det är Nåite som är kullen vi ser i bakgrunden. Fotoplatsen skulle då vara Goabrekjavrasj. Den branta stranden till höger talar dock mot detta antagande.

OK, då drar vi iväg till Viddjajavri i Kaitumjåkkens sjösystem, riktning söderut

/Hans

Imponerande! Jag trodde inte att den skulle vara så lätt.

Jag vill också passa på att slå ett slag för trakterna väster om Kungsleden. Viddjajavri och Bahtalahku är väl värda ett besök, Stuor Russka är väldigt trevligt att bestiga, och norr om Sälka finns ett par fina tvärdalar till Tjäktjavagge. Längre upp mot Alesjaure får man storslagen panoramautsikt från Garddecohkka.

häpp / Filiokus

Håller fullständigt med dej, det finns mycket fina områden lite på sidan om de stora lederna.

Var ligger denna trevliga tältplats?

Bilagor

• utsid011.jpg
    utsid011.jpg
    186.3 KB · Visningar: 420

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag tycker den här tråden börjar spåra ur.. Det är lite som Peter P skrev.. Den är på en för ‘hög nivå’
Dessutom så tycker jag alltmer att alltihop börjar likna vartannat. Fortsätter det såhär så går det inte att gissa heller. Platt topografi är mycket mer knepigare än bergig sådan.. Om nu någon gissar rätt på detta? Vad är det då som säger att gissningen är rätt? Platsen kan väl mycket väl likna någon annan?. En sådan här skvalande jokk finns det väl som motiv en hel del utav.?
Jokken din.. Den rinner ut i Virihaure va?
Jag gissar på att den är den förbenade Tukijåkkå?
Jag tycker enebuskarna ser ut som om dom bara kunde växa där!

Det är nog inte helt fel det Anders och Peter skriver. Det blir en svår balansgång att välja vettiga bilder för alla välkända platser är nog redan använda. Min tanke med denna bild var att de som gått leden på andra sidan skulle kunna känna igen jokk-kröken som är ett tänkbart vadställe vid lågvatten.
Virihaure är rätt destination men Tukijokken fel. Platsen är bara en halvkilometer från en känt turiststuga.

/Hans

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.