Gissa position

Nej, vi är en bra bit söderut.

Ledtråd: genom dalgången upp åt höder i bild kommer man till en plats vars namn påminner oss om att ta en paus.

//Peter

avslutat-1105

Avslutat
De där vågiga topparna ser ut som Härjångsfjällen norrifrån och då borde det vara Härjångsdalen där nere med leden mellan Gåsen och Vålåstugorna. I sådana fall kommer man antingen till Gåsen eller Holkendurrie om man går högerut, men jag vet inte hur det passar med ledtråden.

Om det stämmer så står du någonstans i den breda dalgången mellan Lievkiesåajja och Gruvsmällen.

// larsl, som precis kom hem från fjällen ytterligare en bit söderut

avslutat-1105

Avslutat
...eller är det Holkendurrie som påminner om att ta en paus? Om man går förbi en fjällstuga eller ett vindskydd med utedass så kan det ju hända att man tillbringar några minuter på holken.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Visst är det Härjånsfjällen vi ser och positionsangivelsen är helt rätt.
Gå sen, ta en paus innan... (vet, var en dålig ordlek..)
/Peter

avslutat-1105

Avslutat
Jag har en bild på exakt samma kontur, fast spegelvänd, så det var bara att dra ett rakt streck från min position över topparna för att se var du stod.

Från hyllan under Helagsglaciären:

Bilagor

• harjang.jpg
    harjang.jpg
    108.4 KB · Visningar: 499

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.