Gissa position

Inte det heller, men vi har kommit närmare sanningen nu.
Som jag skrev, ett sällan omtalat fjäll, trots att väldigt många har sett det, utan att egentligen lägga det på minnet.

Bortåt 400 personer har nu tittat på den här bilden utan att känna igen sej.
Lägg märke till den vita hättan till höger om bildens mitt. Den tillhör ett mycket högre fjäll en halvmil längre bort.
Jag tror att en stor del av de som vandrat eller skidat i Norrbottensfjällen har sett denna vy.

Det här var tydligen mycket svårare än jag hade tänkt mej.
Fotoplatsen är ca en kilometer öster om en av STF:s anläggningar
Om man vänder sej helt om så får man denna vy:

Bilagor

• utsida124a.jpg
    utsida124a.jpg
    71.9 KB · Visningar: 360
Nu trillade poletten ned

1 km öster om Singistugplatsen. Fjället i fråga #2873 är Madir med Sälka uppstickande bakom. På bilden #2879 syns Liddubakti.

Thure

Här bilder från Singi. Nederst vyn mot Kårtjevuolle sameviste.

Bilagor

• prismasingi.JPG
    prismasingi.JPG
    36.3 KB · Visningar: 403
  • lördagkväll.JPG
    lördagkväll.JPG
    69.9 KB · Visningar: 364
  • samestugarsingi.JPG
    samestugarsingi.JPG
    56 KB · Visningar: 353
Senast ändrad:
Nu är vi framme.
Det är ganska fantastiskt att en, som jag trodde, enkel bild kan vålla sådant huvudbry.
Madir är trots sitt anspråkslösa yttre en spännande plats. Uppe på fjället finns en långsmal sjö alldeles nedanför toppbranten med goda tältmöjligheter. Från platån öster om sjön, på drygt tusenmetersnivån har man en fantastiskt god utsikt mot de centrala delarna av kebnekaisemassivet. Syns mycket tydligt på GoogleEarth.
Fritt fram för nya deltagare om inte Thure sitter och lurpassar med ny gåta.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Börjar med en

knepig så kommer det en enklare bild från platsen snart.

Var har jag tagit älgbilden?

Thure

Bilagor

• älgar.jpg
    älgar.jpg
    36.5 KB · Visningar: 516
Någon måste ju börja gissa så vi får fart på det här.
I skogskanten i Låtedalen, Lill-Stensdalsfjället (bara för att du själv nämde det tidigareför några dagar sedan)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.