Gissa position

Jag har lite svårt

att se åt vilket håll vattnet strömmar på bilden. Gissar nu i stället att bilden är tagen mot söder och att ni befinner er norr om älven nordost om Kåtotjåkkå.

Thure

att se åt vilket håll vattnet strömmar på bilden. Gissar nu i stället att bilden är tagen mot söder och att ni befinner er norr om älven nordost om Kåtotjåkkå.

Thure

Förlåt Thure, bildriktningen i din förra gissning var korrekt, alltså nordväst.

Älven strömmar mot fotografen i bilden. Vi befinner oss inte nordost om Kåtoktjåkkå.

Konstigt att

inte fler är med och gissar. Min nästa gissning bilr då sydost om Lulep Spatnek och att det är den bergssidan som syns till höger i bild. Det verkar strömma såpass i vattnet att ni bör vara nedströms Rapaselet.
'
'En annan möjlighet är att det inte är Rapaätno utan ett av tillflödena men jag fortsätter att gissa nedströms ä'n så länge.

Thure

inte fler är med och gissar. Min nästa gissning bilr då sydost om Lulep Spatnek och att det är den bergssidan som syns till höger i bild. Det verkar strömma såpass i vattnet att ni bör vara nedströms Rapaselet.
'
'En annan möjlighet är att det inte är Rapaätno utan ett av tillflödena men jag fortsätter att gissa nedströms ä'n så länge.

Thure

Det är korrekt. Bilden är tagen sydost om Lulep Spatnek, vid den del av Rapaälven där den delar på sig. Vandrarna befinner sig längs den södra av de delade armarna. Vi passerade Litnokstugan en kilometer nedströms.

Maken till regnskur har jag aldrig upplevt i fjällen tidigare.

Bild #2868

följer nedan.

Svenska fjällkedjan men var?

Thure

Bilagor

• 900.JPG
    900.JPG
    19.3 KB · Visningar: 341

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
En bit

därifrån Hans ca 3 rätt rejäla dagsturer.

Nedan en bild tagen i en annan vinkel på leden nån kilometer från den första bilden.

Thure

Bilagor

• 901.JPG
    901.JPG
    51.2 KB · Visningar: 483
Stämmer Hans

Det är leden mellan Grövelsjön och Hävlingen / Storväteshågna strax före respektive på pasströskeln vid Jakobshöjden.

Thure

Tur som en tok, bara vilda gissningar.
Då fortsätter jag med en vinterbild på ett sällan omtalat fjäll, vilket?

Bilagor

• utsida125.jpg
    utsida125.jpg
    117.5 KB · Visningar: 454

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.