Gissa position

Rätt av ripnils

ripnils har alldeles rätt att det är bron vid utloppet av Guijaure.

bfia73, inte är det fusk att kolla på profiler och hemsidor. Lite hjälp behövs ju ibland.....

Nu är det ripnils tur att lägga upp en bild.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Var står jag?
 

Bilagor

  • gpos1.jpg
    gpos1.jpg
    49.6 KB · Visningar: 655
svårt...

Nästanpå’ detsamma... gissar jag.. men..såhär’ tror jag..
Jag tror branten är ‘Vaimok’ i Stuor Jervas..sjön är Laddejaure vid Riva?.
Väldigt vilt gissat...
Men, man måste gissa här! Det är det enda sättet att hålla igång tråden.. (med dumma gissningar)
Årjep Saulo? I bakgrunden.. mja? Inser att detta är lite väl tilltaget... :(
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Knappast Jurunjaure, men jag ställer upp på Ikesjaure. I så fall taget uppifrån Årjep Saulo söderut.
Absolut. Står en bit nedanför toppen på Årjep Saulo, den bortre sjön är Ikes, Seidatj just hitanför och man ser ju Vaimok & Stor-Jervas också. Imponerande alla tre! =)
Toppen i bakgrunden Björntoppen.
 

avslutat-1105

Avslutat
Äh! Här har jag ju också gått, genom Säjtvágge hitom Siejdátj ungefär mitt i bilden. Jag tyckte att jag kände igen formen på Siejdátj men kunde inte placera den.

Det vore mycket enklare om alla fjäll hade olika färger.
 
Äh! Här har jag ju också gått, genom Säjtvágge hitom Siejdátj ungefär mitt i bilden. Jag tyckte att jag kände igen formen på Siejdátj men kunde inte placera den.

Det vore mycket enklare om alla fjäll hade olika färger.

Jag är färgblind så jag håller inte med:)
Numrerade fjäll?
Stora neonskyltar med namn (samisk stavning naturligtvis)?
 
Jo men om den här tråden var lätt skulle den väl inte vara så kul att kolla. Det bygger ju på att man får gnugga hjärnan lite och tänka till. Oftast sitter man ju fast i schematiska minnesbilder som låser en själv.
Jag har själv varit uppe på Årjep Saulo, men kommer inte i håg tillika att det såg ut sådär ifrån toppen. (Jag har väl Alzheimers eller nått..:).)

Det är få förunnat att ha ett rörligt och rumsligt och då samtidigt analytisk tänkande...och dessutom kunna förnya detta ideligen här.
Det är väl det som gör det stimulerande, spännande och alltid kul att då se vad folk hittat i sitt bildskafferi av ovanliga eller bortglömda hörn av fjällvärlden.
Jag är helt övertygad om att det finns någon kulle eller anonym höjd även efter Kungsleden som alla skulle gå bet på’.
Det är en komplicerad process detta med att. titta och känna igen. Dels bara ur minnet visualisera men även ha en fingertoppskänsla för ljus, väderstreck, bergrund och topografi i största allmänhet.
Att en topp har ett namn faller sig ju naturligt. Men den har även en individualitet och identitet. Det är ju det detta handlar om att kunna greppa sådant.

Men fram med en ny bild nu!
‘paerl’ knäckte den förra ju nu, så..nu sitter vi i nyfikenhet och väntar...
 
Jo men om den här tråden var lätt skulle den väl inte vara så kul att kolla. Det bygger ju på att man får gnugga hjärnan lite och tänka till. Oftast sitter man ju fast i schematiska minnesbilder som låser en själv.
Jag har själv varit uppe på Årjep Saulo, men kommer inte i håg tillika att det såg ut sådär ifrån toppen. (Jag har väl Alzheimers eller nått..:).)

Det är få förunnat att ha ett rörligt och rumsligt och då samtidigt analytisk tänkande...och dessutom kunna förnya detta ideligen här.
Det är väl det som gör det stimulerande, spännande och alltid kul att då se vad folk hittat i sitt bildskafferi av ovanliga eller bortglömda hörn av fjällvärlden.
Jag är helt övertygad om att det finns någon kulle eller anonym höjd även efter Kungsleden som alla skulle gå bet på’.
Det är en komplicerad process detta med att. titta och känna igen. Dels bara ur minnet visualisera men även ha en fingertoppskänsla för ljus, väderstreck, bergrund och topografi i största allmänhet.
Att en topp har ett namn faller sig ju naturligt. Men den har även en individualitet och identitet. Det är ju det detta handlar om att kunna greppa sådant.

Ja du Anders, du fyller även vårt lilla nördiga hörn av världen med mening. Vackert!

Men fram med en ny bild nu!
‘paerl’ knäckte den förra ju nu, så..nu sitter vi i nyfikenhet och väntar...

Just det, fler vyer tack!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.