Gissa position

Även jag har i sommar sett sådana skyltar, på ett tredje ställe, minns dock inte var. Så det finns nog ett antal. Om vi har övergått från att gissa på naturgeografiska till kulturgeografiska bilder, dessutom ganska svåra, kan jag ju lika gärna haka på med två ytterligare. De är knappast svårare än Filips bild. Vi har därmed Skyltbilden, Fågelbobilden samt Stugmodellbilden att grubbla över.

Bilagor

• Fågelbo.jpg
    Fågelbo.jpg
    144.4 KB · Visningar: 446
  • Modell.jpg
    Modell.jpg
    168.8 KB · Visningar: 429
Man är väl inte sämre att haka på detta 'nya' gissande då..
Skyltstolpen kunde vara på Kungsleden. En vild gissning är nere vid Singi-hållet till, där sådana där styltar verkar förekomma mer än man anar.
Solpanelen är väl gaveln på SFK fjällstuga i Katterjaure?
Leksakstugan? verkar Grövelsjön

Inte Katterjaure, inte Grövelsjön

Fågelbobilden togs i björkskog. Leksaksstugan fanns invid sin förebild (men den fantasifulla takbeläggningen saknar likhet). Den ligger snarast på kalfjället, även om det fanns gott om björkar vid själva stugan. I båda fallen handlar det om STF-stugor. Om fågeln som byggde bo under solpanelen vill ta sig en titt på leksaksstugan måste den flyga ganska precis en mil.

Där leden mot Hukejaure viker av från Kungsleden finns (fanns) det också en likadeles informativ "vägvisare", men jag kommer inte ihåg dess exakta sammansättning.

Topp!

Jo, det kanske inte var precis en bild i huvudfåran. Men med tanke på vilka kopiösa mängder folk som passerat skyltarna, kunde det ju vara kul att se om någon faktiskt kände igen sig. Och apropå kulturgeografi, så har vi ju tidigare gissat på tårtor också. ;-)

mvh Filiokus

Om vi har övergått från att gissa på naturgeografiska till kulturgeografiska bilder, dessutom ganska svåra, kan jag ju lika gärna haka på med två ytterligare. De är knappast svårare än Filips bild. Vi har därmed Skyltbilden, Fågelbobilden samt Stugmodellbilden att grubbla över.

Jag tänkte direkt på Vålåstugorna när jag såg den där modellen, eftersom uthuset ser ut precis så, men då jag varit stugvärd där nyligen och inte observerat någon sådan klabb blev jag osäker. Nu har jag dock gått igenom lite bilder och känt igen Stensdalens stugvärdsstuga som Fågelbobilden, så då måste det bara vara Vålåstugorna på Stugmodellbilden!

Fullständigt rätt!

Jag tänkte direkt på Vålåstugorna när jag såg den där modellen, eftersom uthuset ser ut precis så, men då jag varit stugvärd där nyligen och inte observerat någon sådan klabb blev jag osäker. Nu har jag dock gått igenom lite bilder och känt igen Stensdalens stugvärdsstuga som Fågelbobilden, så då måste det bara vara Vålåstugorna på Stugmodellbilden!

Och leksaksstugan låg på norrsidan av anläggningen då jag passerade Vålåstugorna 25 juni. Styvt att känna igen en fjällstuga från en träklabb! Fågelboet passerade jag ett par dagar senare i Stensdalen, som konstaterat. Men vem som byggt boet har jag undrat över. Grå flugsnappare?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.