Gissa position

Vem kan de sex andra stora älvarna som rinner upp i Härjedalen och var i havet de mynnar?

Thure

Dom fem första är väl dessa:
Ljungan, Mynnar i Bottenhavet, Sundsvall
Glomma, Mynnar i Skagerack, Fredrikstad
Ljusnan, Mynnar i Bottenhavet, Bollnäs
Göta älv - Klarälven, Mynnar i Kattegatt, Göteborg
Dalälven, Mynnar i Bottenhavet, Skutskär

Den sjätte var svårare men jag drar till med:
Indalsälven, Mynnar i Bottenhavet, 2 mil norr om Sundsvall

Ljusnan

mynnar i Ljusne. Bollnäs ligger i inlandet.

Annars helt rätt. Kattegatt eller Skagerack för Göta Älv är inte så lätt att säga skulle gett rätt för bägge.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stenen påminner lite om Abiskojokks kanjon.

Gissar därför på Abiskoalperna.

Varken eller -- men jag tyckte också att Vierrojohka (Mårmaområdet) påminde starkt om detta ställe när jag passerade häromsistens.

Just denna ravinbildning är en av flera längs det centrala vattendraget i en grön kalfjällsdal som nog inte besöks alltför ofta -- förutom av de lokala samerna som har kalvmärkning i närheten. fremag har varit närmast hittills rent geografiskt.

Varken eller -- men jag tyckte också att Vierrojohka (Mårmaområdet) påminde starkt om detta ställe när jag passerade häromsistens.

Just denna ravinbildning är en av flera längs det centrala vattendraget i en grön kalfjällsdal som nog inte besöks alltför ofta -- förutom av de lokala samerna som har kalvmärkning i närheten. fremag har varit närmast hittills rent geografiskt.

Kalvmärkningsland betyder Padjelanta. Tuorpons sameby har ett rengärde i Viejevágge. Viejejåhkå bildar på ett ställe i den dalen en rätt så imponerande ravin. Kan det vara den som bilden föreställer?

Kalvmärkningsland betyder Padjelanta. Tuorpons sameby har ett rengärde i Viejevágge. Viejejåhkå bildar på ett ställe i den dalen en rätt så imponerande ravin. Kan det vara den som bilden föreställer?

Pling! Där kom det. :)

Faktiskt så finns det tre raviner längs jokken och detta var den översta.

Nu har det varit tyst här ett tag... så jag slänger in ett foto. Var har jag tagit detta foto?

Bilagor

• Bild 3 111.jpg
    Bild 3 111.jpg
    44.6 KB · Visningar: 471

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips