Gissa position

Lapporten!?!?

Hej!

Jag har ju gissat några gånger nu utan att pricka rätt (eller så har någon annan hunnit före) men skam den som ger sig. Nu sätter jag en slant på att berget på bilden är Cuonjacohkka, dvs den nordöstra halvan av Lapporten.

påsk-häpp!
/ Filiokus

Lrc

brukar ha rätt och har det igen. Men visst påminner den u-formade västbranten om Lapporten.

Härjångsstöten i södra Jämtlandsfjällen är drygt 1600 meter och ligger nordost om Helags.

Vem lägger in ny bild?

Thure

Jag! :)

Vad föreställer denna och varifrån är den tagen?
gp46.jpg

En liten ledtråd är att den är nylig...

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Kan inte påstå att jag kände igen det, men när jag tog fram kartan så fanns inte så mycket annat att välja på runt Tjahkkelij...

Hur som helst, här kommer en bild till:

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    20.4 KB · Visningar: 433
Nån måste

börja gissa.

Knepig bild lite svårt att se om det är buskar eller träd i förgrunden. Också svårt att få en uppfattning om hur stor sjön är. Men bilden påminner mig om Lapplandsfjäll t ex i närheten av Stora Lulevatten.

Thure

Efter en kartinventering.....

....går min gissning till att sjön är Autajaure.

Kan mycket väl vara fel men en gissning i alla fall.

//Nils

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.