Gissa position

Tjätkahjälmen

trodde jag inte på men jag har en känsla av att jag sett den här profilen någonstans. Sönder Tväråklumpen?

Thure

Det börjar ju brännas..

Det är i Abiskofjällen som sagt.
Ok..Här en till bild med större avstånd och än mer söderifrån..
Berget har kallats för andra namn genom tiderna..‘ Somaslaki’ är ett av dom namnen.
Nu måste ni kunna det här fjället , med dess mer gängse namn med så mycket ledtrådar.. och nu i detta perspektiv börjar den rundade toppen skönjas och den andra lägre västligare toppen med..
mvh Anders

Bilagor

• Tjåmuhas 3 (2).jpg
    Tjåmuhas 3 (2).jpg
    44.6 KB · Visningar: 537

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Rätt!

Ja just det. Det var väl inte vidare svårt då med ledtrådar och annat här.
Fjället Tjåmuhas som ju även kallats Siellatjåkko eller Somaslaki. Ofta tänker man ju på det med den beskedliga vågformen med dess toppar sedd ifrån Abiskohållet eller ifrån Alesjaurehållet där den vågen alltid är så välbekant.
Innifrån dalen Siellavagge bildar Tjåmuhas som sagt ett brant stup.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.