Gissa position

Aha, då är ni ett snäpp västerut, i Lulihavagge (och har varit uppe och vänt på Tielmaplatån?)? Annars ger jag upp, tycker mig se platån och jokken från Tielmajavrre i din bild, och några detaljer i bakgrunden som är misstänkt lika AndersSthlms bild...

Aha, då är ni ett snäpp västerut, i Lulihavagge (och har varit uppe och vänt på Tielmaplatån?)? Annars ger jag upp, tycker mig se platån och jokken från Tielmajavrre i din bild, och några detaljer i bakgrunden som är misstänkt lika AndersSthlms bild...

Det är helt riktigt att det är samma bakgrund som i Anders bild, och att vi varit uppe och vänt på Tielmaplatån. Det är verkligen inte långt ifrån nu, men dalen är fortfarande inte den rätta.

Det fick bli till att plocka fram kartan. Måste väl vara Noajdevagge?

Precis! Bilden är tagen i övre delen av Nåitevagge. Höjer man sig ytterligare 400 meter och rör sig två kilometer norrut får man perspektivet i Anders bild.

Bra gissat, Lars! Det är Tielma, norra Ålkatj och (tror jag) Pielatjåkkå man ser i båda bilderna.

Blev lite förbryllad av att ni gick så högt på skrå, på väg upp mot 1544? Hur som helst, här kommer en ny bild. Vad är det vi ser nedan?

Bilagor

• GP01.jpg
    GP01.jpg
    148 KB · Visningar: 558

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Verkar knepigt

har förgäves letat på diverse kartor. Öar är inte direkt vanligt i svenska fjällsjöar. Men jag gissar på Padjelanta för där finns många liknande sjösystem. Virihaure?

Thure

Kanske från öster?

Dags för ny bild?

Var finns denna strand och vad är det för kulturlämning vi ser?

Thure

Bilagor

• IMG_8040.JPG
    IMG_8040.JPG
    55.9 KB · Visningar: 460
Öster stämmer bra! Däremot stämmer inte kartan särskilt bra då Aravagge helt saknar vatten enligt 2006 års fjällkarta. Dessutom är det en del uddar och mindre öar där kartan inte stämmer med verkligheten.

Svår bild. Kulturlämningen skulle ju möjligen kunna vara en nedlagd skidbacke :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.