Gissa position

Fotografen står i övre Njoatsosvagge. Vi ser upp mot passet mellan Tjåggnåristjåhkkå och Bulkas. Gick där 2017. Brant och svettigt, men underlaget gjorde det framkomligt -bättre än det normala stenbrottet i Sarek.
Alldeles riktigt!

Jag har gått igenom Njoatsosvagge på längden några gånger, men aldrig gett mig upp för backen till passet. Har haft det i planeringen ett par gånger, men då hindrats av dåligt väder. Vid fototillfället kunde jag knappast klaga på vädret, men var på väg söderut ner mot Tjuoldavagge och Kvikkjokk.

Alldeles riktigt!

Jag har gått igenom Njoatsosvagge på längden några gånger, men aldrig gett mig upp för backen till passet. Har haft det i planeringen ett par gånger, men då hindrats av dåligt väder. Vid fototillfället kunde jag knappast klaga på vädret, men var på väg söderut ner mot Tjuoldavagge och Kvikkjokk.
Vi började uppstigningen - backen är väl närmare 400 meter - i ruggigt väder men när vi kom upp på höjd började molnen stiga - och det tror jag syns på den här bilden som är tagen där vi närmar oss slutet av stigningen. Efter hand blev det strålande sol som stannade kvar nästan hela vandringen. Där uppe fann vi ett vinterlandskap med vandring på snö - den 20 juli. Vi hade tänkt oss till Luottolahko men valde att anpassa oss till omständigheterna och gick ned i Alggavagge.
P7200502.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.