Gissa position

Sjön stämmer, det är sjön i Snávvávágge. Men fotot är taget från norra ändan av sjön. Jag står uppe på den lilla kullen med de fyra större blocken, som jag tror att alla som passerat känner till. Det måste ha varit ett enda större block, som spruckit i mindre delar. Mellan dessa större block finns ofta uppbyggt som ett litet altare eller liknande av mindre stenar.

IMG_6100.jpeg

Din tur!

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Just det, speciell plats med den där lilla kultplatsen, undrar om den är samisk eller upprättats av fjällvandrare i modern tid?
Bild kommer inom kort.

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Rätt och riktigt!
Tog vid fototillfället vägen norrifrån. En av Sveriges längsta bestigningar. Vi tog oss faktiskt över haket här hasandes på rumpan. Inte tekniskt svårt men inget för den som lätt får svindel eller har anlag för höjdrädsla.
Kör på nästa bild Celeste.

Påminner lite om Gådokjåhkå nedanför bron men då borde väl sidorna vara brantare. Så jag kompletterar väl Sauvakavelijas fråga - norr eller söder om Gådokjåhkå?

Det inte ut att vara glaciärvatten, och det lämpligaste sättet att gå över Gådokjåhka är ju bron, inte vada. Vattnet ser ut att rinna åt norr. Jag föreslår Siellajohka?

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.